Klanten van Odido in onder meer Haarlem kunnen een vergoeding verwachten na een flinke storing op het mobiele netwerk. Die begon in de nacht van donderdag op vrijdag 1 augustus en hield in onze regio tot vrijdagmiddag aan. Door de storing konden mensen niet bellen, sms’en of mobiel internetten.
Volgens Odido ging het mis tijdens gepland onderhoud aan hun datacenters. Daarbij ontstonden problemen met routers, waardoor het hele mobiele netwerk werd getroffen. In grote delen van het land waren de problemen vrijdagochtend al opgelost, maar in Noord-Holland, waaronder Haarlem, en Rotterdam duurde het veel langer voordat alles weer stabiel werkte.
Twee euro
Omdat de storing in onze regio meer dan twaalf uur duurde, zegt Odido klanten hier te willen compenseren. Wie daarvoor in aanmerking komt, krijgt daarover automatisch bericht van de provider. De vergoeding bedraagt twee euro en wordt automatisch verrekend met een van de volgende facturen. Volgens Odido is dit bedrag wettelijk bepaald en naar boven afgerond.
Het is al de tweede keer in korte tijd dat Odido kampt met een grote storing. In juni lag het netwerk ook al uren plat, tijdens de NAVO-top in Den Haag. Toen ontstonden de problemen bij een externe partij die het netwerk van Odido ondersteunt. Ook toen konden veel klanten tijdelijk niet bellen of internetten.
Het telecombedrijf zegt maatregelen te nemen om dit soort storingen in de toekomst te voorkomen, zoals het aanscherpen van interne procedures en het maken van strengere afspraken met leveranciers.