Uitgever Sanoma verkoopt zijn mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy aan Pijper Media. Dat maakte het Hoofddorpse bedrijf donderdag bekend, zonder een verkoopbedrag te noemen.
De 24 medewerkers verhuizen van Hoofddorp mee naar de nieuwe eigenaar. Het in Groningen gevestigde Pijper Media vestigt de titels in Amsterdam. Sanoma verkocht eerder al Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500 aan Pijper Media. ‘We zijn blij dat we onze mannenmerken kunnen onderbrengen bij Pijper Media. Al eerder is gebleken dat zij een goed ‘huis’ zijn voor onze titels. Wij zijn er van overtuigd dat deze merken door de verkoop een goede toekomst tegemoet gaan’, aldus Sanoma.
Pijper Media is is een meer dan veertig jaar oud familiebedrijf en uitgever van onder meer Noorderland, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. ‘De titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy zijn stuk voor stuk iconische merken, waar generaties mee zijn opgegroeid. Samen met de redacties zien wij er naar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen, zodat ook toekomstige generaties niet om deze merken heen kunnen’, reageert Anton Pijper, CEO van Pijper Media.
Sanoma kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor vervallen 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland. Ook zette het bedrijf daarbij bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy in de etalage. In Nederland wil Sanoma zich verder richten op zeventien zogenoemde focusmerken, waartoe onder meer Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck behoren.