De provincie Noord-Holland onderzoekt of er vanaf 2027 zelfrijdende pendelbussen kunnen gaan rijden tussen station Hoofddorp en Schiphol Tradepark. Het traject is nu niet aangesloten op regulier openbaar vervoer en wordt vooral bereikt met taxi-busjes of de fiets. Gedeputeerde Jeroen Olthof ziet in autonoom vervoer een kans om die bereikbaarheid te verbeteren.
“Publieke mobiliteit is meer dan alleen het OV, en dit soort innovaties kunnen een mooi antwoord zijn voor plekken die minder goed bereikbaar zijn,” zegt hij. De provincie start dit jaar met een onderzoek naar de haalbaarheid, veiligheid en maatschappelijke acceptatie van de zelfrijdende busjes. “Ik kan me voorstellen dat mensen niet zo makkelijk in een busje stappen zonder chauffeur, daarom zal er in de eerste fase ook gewoon iemand bij zitten.” Techniek, beschikbaarheid en de inzet van voldoende voertuigen maken onderdeel uit van het onderzoek.
Luister het interview met Jeroen Olthof hier terug. Tekst gaat verder onder audio.
“We hebben een jaar nodig om die vraagstukken te beantwoorden”, legt Olthof uit. Als alles volgens plan verloopt, moet begin 2027 duidelijk zijn of een pilot daadwerkelijk kan starten. De kosten van een volledige pilot zijn nog niet precies bekend, maar zullen volgens hem “al gauw richting één tot twee miljoen euro gaan, afhankelijk van de duur van de test en het soort voertuig”.
8 tot 12 personen
Belangrijk in het traject is de goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die moet beoordelen of de voertuigen veilig de openbare weg op mogen. “We hebben alle partners nodig, en RDW is daar een belangrijke van”, zegt de gedeputeerde. De busjes zullen plek bieden aan zo’n acht tot twaalf personen en zijn vooral bedoeld voor werknemers en bezoekers van het bedrijventerrein. “Juist voor kleinere aantallen is dit soort vervoer passend. Als het om grote groepen gaat, zet je een reguliere buslijn in.”
“Uiteindelijk is het niet de vraag óf deze ontwikkeling doorgaat, maar hoe snel we het kunnen uitvoeren.”
– Jeroen Olthof, gedeputeerde Noord-Holland
Ondanks de technische en maatschappelijke uitdagingen blijft Olthof optimistisch. “Dit soort ontwikkelingen zijn spannend, maar ze dragen straks wel bij aan de bereikbaarheid van Noord-Holland, daar doe ik het uiteindelijk voor.” zegt hij. Acceptatie door het publiek wordt een belangrijk onderdeel van de pilot. “We moeten mensen uitnodigen om te komen kijken. In San Francisco rijden al taxi’s zonder chauffeur, dat is daar nu heel normaal. Uiteindelijk is het niet de vraag óf deze ontwikkeling doorgaat, maar hoe snel we het kunnen uitvoeren.”





















