De debatavond over de Formule 1 in Zandvoort is dinsdagavond drukbezocht.
De avond was georganiseerd door de Haarlemse fractie van D66. Die wilde graag alle argumenten voor en tegen de komst van de Formule 1 aanhoren van omwonenden uit Zandvoort, Heemstede, Bloemendaal en Haarlem. Maar ook de visie van een aantal experts, zoals sporteconoom Willem de Boer, mobiliteitsspecialist Bart Witmond, Karel van Broekhoven van ‘Rust aan de Kust’ en adviseur van het Zandvoortse circuit, Erik Lievers.
Volgens Lievers trekt een Formule 1-race in Zandvoort zo’n 200.000 toeschouwers gedurende het hele weekend. “Er worden geen nieuwe wegen aangelegd. De bedoeling is dat je alleen met een combi-ticket kan komen. Je kunt dus naar binnen als je met bus, trein of fiets komt. Met de NS worden momenteel gesprekken gevoerd over het inzetten van extra lange treinen.” Het hele ‘F1-circus’ duurt van opbouwen tot afbreken drie tot vier weken. Dan kunnen er ook geen andere races plaatsvinden. Een groep omwonenden vindt het fijn dat het dan misschien even iets rustiger is, maar ze zien de Formule 1 toch het liefste helemaal niet naar Zandvoort komen, zo vertellen zij aan NH Nieuws.
Maar er zijn ook omwonenden die het helemaal te gek vinden als Max Verstappen straks echt in mei 2020 aan de start staat in Zandvoort. Het zou dé kans zijn om het kustdorp internationaal aantrekkelijker te maken en de mobiliteit rondom het kustdorp te verbeteren. Ook de zou de lokale economie er een flinke ‘boost’ van kunnen krijgen.
Mobiliteitsexpert Bart Witmond is het eens met een Zandvoortse die zich hardop afvraagt of er wel genoeg over de veiligheid wordt nagedacht. “Het zou een droom kunnen zijn, maar die zou in een nachtmerrie kunnen veranderen.”
“Er wordt wel mooi gesproken over het aanleggen van de grootste fietsenstalling van Europa als het allemaal doorgaat, maar wat dacht je van een extra groot ziekenhuis of EHBO-post aanleggen? Op die schaal met zoveel mensen, dat kan het heel erg misgaan. Veiligheid moet bovenaan alle lijstjes staan. Als dat niet in orde is, dan gaat je imago er helemaal aan”, aldus Witmond.
Karel van Broekhoven van ‘Rust aan de Kust’ vindt dat het imago van Zandvoort al een flinke deuk heeft opgelopen, omdat de burgemeester zich hardop uitspreekt voor de komst van de race en zich minder druk zou maken over de daarbij komende milieuvervuiling.
Het circuit in Zandvoort heeft tot en met 31 maart de tijd om de begroting rond te krijgen. Als dat niet het geval is, dan gaat het hele verhaal niet door. Het gaat om in ieder geval 3 races en mogelijk meer. Het gehele debat is hier terug te zien.