Er ligt een gemeentelijk actieplan voor de jaren 2014-2018 klaar waarin de gemeente aangeeft hoe zij de geluidbelasting door wegverkeer wil beperken.
Het actieplan ligt ter inzage. Hoge geluidniveaus ontstaan in Haarlem door wegverkeer en, in mindere mate, railverkeer. Bedrijven en vliegtuigen zijn hier geen belangrijke bronnen. Treinen leveren, door bijvoorbeeld het plaatsen van schermen, ook veel minder hinder op dan voorheen.
De gemeente pakt woningen met 68 decibel wegverkeersgeluid op de buitenkant van de gevel het eerst aan. Hiervan is sprake bij ongeveer 840 Haarlemse woningen. Haarlem voert echter al lange tijd gevelisolatie-projecten uit.
Voor nieuwbouw is voldoende isolatie tegen wegverkeerslawaai sinds 1982 wettelijk verplicht. Door deze isolatie is de geluidhinder binnenshuis al bij een groot aantal woningen weggenomen. Uit analyse blijkt dat van de 840 woningen er nog maximaal honderd resteren waar hinder nog wel waarschijnlijk is. Deze woningen worden eerst verder beoordeeld om vast te stellen of en welke maatregelen nodig zijn.
Verder kiest de gemeente voor stil asfalt op drukke wegen die bij veel woningen geluidoverlast veroorzaken. Ook het stimuleren van fietsgebruik en het OV, uitbreiding van dertig kilometer-zones en het bevorderen van elektrisch rijden helpen lawaai te verminderen.