Het gebruik van de start- en landingsbanen van Schiphol wordt aangepast zodat vaker die baan kan worden gebruikt die de minste geluidshinder oplevert.
Verder wordt 10 miljoen euro uitgetrokken voor maatregelen die de leefomgeving verbeteren. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu besloten.
Het besluit volgt na een advies van de zogeheten Alderstafel, een overleg van luchtvaartpartijen, bewonersorganisaties, regionale bestuurders en het Rijk. Het advies van dit orgaan, onder voorzitterschap van oud-minister Hans Alders, werd dinsdag in Den Haag gepresenteerd.
Het nieuwe geluidsstelsel is in 2011 en 2012 in de praktijk getest. De resultaten waren voor alle betrokken partijen van de Alderstafel bevredigend. Zij achten het nieuwe geluidsstelsel goed uitvoerbaar. Mansveld wil het nieuwe stelsel zo snel mogelijk in overleg met de Tweede Kamer in wet- en regelgeving vastleggen. Het gaat onder meer om de Wet Luchtvaart en het starten van een MER-procedure. In afwachting van invoering van het nieuwe stelsel, wordt al wel volgens de nieuwe regels gevlogen.
Het stelsel hoort bij een pakket afspraken uit 2008 over Schiphol. Daarin is ook vastgelegd dat tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar zijn toegestaan. Daarnaast gaan de luchthavens Eindhoven en Lelystad een deel van de vraag naar vliegverkeer (70.000 vluchten) afhandelen. Alle maatregelen die de afgelopen 5 jaar zijn getroffen, leiden ertoe dat het aantal mensen rond Schiphol dat last van lawaai heeft, met 10 procent afneemt.
Om gebieden waar geluidsbeperkende maatregelen niet meer mogelijk zijn toch te steunen, heeft de staatssecretaris samen met de luchthaven en de provincie Noord-Holland een oud hulpfonds nieuw leven ingeblazen. Daarin storten de drie partijen elk 10 miljoen euro.