De registratie van namen en contactgegevens van gasten in de Haarlemse horeca verloopt tot nu toe goed. Dat zeggen verschillende horeca-ondernemers tegen Haarlem105. Zij moeten hun gasten daar sinds afgelopen maandag naar vragen.
“Het gaat goed. Iedereen begreep het. We hebben alles per tafel bijgehouden”, zegt de eigenaar van Taverne De Waag in de Damstraat. “We doen ons best. We hoefden geen extra personeel in te zetten.”
Lastig
Bij Café De Lift, aan de Grote Markt, was dat wél nodig. “Op sommige dagen werken we normaal gesproken met één medewerker. Nu moeten we er twee inzetten.” Het café merkt dat er van alles bij de registratie komt kijken. “Het is wel lastig dat je iedereen moet benaderen. Het kost tijd; je moet mensen ondervragen. Ook moet je alerter zijn.” Wat scheelt in werk, is dat Café De Lift de gasten hun eigen gegevens laat opschrijven. “Wij verzamelen ze dan weer.”
Bambu Bar en Kitchen, aan de Grote Markt, noteert alle gegevens zelf. “Het is een extra handeling, maar het valt wel mee. Met het hete weer was het ook rustiger op het terras. En we hebben de gegevens van mensen die online reserveren al.”
“We kunnen ze niet verplichten”
Bij de meeste gelegenheden werken gasten zonder problemen aan de registratie mee. Bij Bambu waren er ook wel mensen die dat weigerden. “Maar: 99 procent doet het wel. We kunnen ze ook niet verplichten.”
Daar denkt een medewerker van Proeflokaal In den Uiver, aan de Riviervismarkt, anders over. “Dan mogen ze ergens anders heen. Als ze zich niet aan deze regel houden, houden ze zich vast ook niet aan andere regels. Zo denk ik erover.”
QR-code voor handige registratie
Café De Vijfhoek, aan de Wolstraat, pakt het handig aan. Hier gebruikt het personeel voor de registratie een QR-code, die gebonden is aan een website. “Je scant deze code ter plekke in en doet dan de corona-check-in: je geeft je naam op, je e-mailadres en je klachten”, zegt eigenaar Niels Weijers. Het café was al met deze methode begonnen voordat de registratie verplicht werd. “Ik ben bestuurslid van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Haarlem. We zijn ook in gesprek met andere horecagelegenheden die deze handige methode kunnen overnemen.”
Weijers heeft wel kritiek op het feit dat horeca-ondernemers weinig tijd hadden om zich op de registratie voor te bereiden. “Alles gaat laat. Vorige week donderdag hoorden we dat we moeten registreren. Dus bleef alleen maar de vrijdag over. Wij hadden die QR-code al, maar voor andere ondernemers is dat anders.”
“Apart dat het wéér bij de horeca wordt neergelegd”
Wat vindt Weijers ervan dat burgemeester Wienen strenger wil gaan handhaven op coronamaatregelen, onder andere in de horeca? “Ik vind het redelijk apart dat het wéér bij de horeca wordt neergelegd. Als je in bouwmarkten komt, in supermarkten en op feestjes, zie je dat veel mensen te dicht bij elkaar komen. Het is lastig dat alles bij ons wordt neergelegd. De horeca doet het goed, landelijk én regionaal.”