De petitie #BlackMonday, voor een snelle heropening van de horeca, is inmiddels ruim 72.000 keer ondertekend. De petitie is een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), horecaondernemers en horecapersoneel.
Ze zijn de petitie gestart, omdat ze de steunpakketten van de overheid voor de horeca ‘onvoldoende’ vinden. Daarom willen ze dat de regering hen financieel extra gaat ondersteunen. Daarnaast verlangen ze dat de regering ‘een concreet perspectief op heropening’ biedt, waarbij de overheid ook een concrete heropeningsdatum noemt.
‘Opheffingsuitverkoop’
De actie #BlackMonday bestaat niet alleen uit de petitie, maar ook uit het ophangen van posters voor de ramen van horecazaken, met daarop teksten als ‘opheffingsuitverkoop’, ‘gesloten’, ’te huur’ en ’te koop. Daarmee willen de horecaondernemers hun benarde situatie onderstrepen. Ook veel horecazaken in Haarlem demonstreren sinds maandag op deze manier. “Het is belangrijk om te blijven wijzen op wat de horeca betekent voor de maatschappij. Wij zorgen voor het ‘smeermiddel’ tussen de gezelligheid in het centrum en de mensen die gaan shoppen”, zei voorzitter Hildo Makkes van der Deijl eerder tegen Haarlem105. “Je hebt met Black Friday gezien dat er een enorme daling was van het aantal bezoekers aan het centrum van de stad, doordat de horeca dicht is. Er moet een mooie balans zijn tussen gezelligheid en shoppen. Daar moeten wij zorg voor dragen.”
De KHN Haarlem doet overigens niet mee met de landelijke actie van de KHN, waarbij cafés en restaurants dreigen om op 17 januari aanstaande vervroegd open te gaan.