“Wanneer ik vanaf de Waarderpolder over de Gedempte Oostersingelgracht richting de Amsterdamse poort rijd, kijk ik altijd even om naar het mooie gebouw van de NS werkplaats”, vertelt Peter Koppen van Erfgoedvereniging Bond Heemschut. Hij luidt de noodklok omdat hij zich grote zorgen maakt over de andere oude gebouwen op het terrein van de Treinmodernisering. “Ze staan op de nominatie om gesloopt te worden. Dat mag niet gebeuren.”
Ongeveer tien seconden later in diezelfde rit irriteert Koppen zich aan het nieuwe gebouw wat achter de werkplaats staat. “Daar stond een na oorlogsgebouw. Ook al gesloopt”, vertelt hij. ” Weer een stukje van onze wederopbouw verdwenen.” Koppen maakt zich zorgen over de overige panden die op de nominatie staan om gesloopt te worden. “Wij moeten nu actie ondernemen anders is het te laat.”
Sloopvergunning
Al jaren probeert Erfgoedvereniging Bond Heemschut de panden van de NS werkplaats Treinmodernisering op de monumentenlijst te krijgen. “Met het college duurt het te lang daarom hebben wij nu alle raadsleden een brief gestuurd. Er zijn sloopvergunningen voor het oudste gebouw van de hele NS en voor het kopgebouw aan de voormalige Oudeweg. Voordat de Haarlemmers het door hebben, zijn de panden om”, aldus Koppen.
Monumentale status
Volgens de vereniging heeft de gemeente een rapport laten opmaken met een beoordeling of de gebouwen monumentaal waardig zijn. “De voorlopige uitslag is aan ons doorgegeven. En daaruit blijkt dat dit wel degelijk het geval is.” Overigens begrijpt hij niet waarom dit onderzoek zo laat is gestart. “Sinds de jaren negentig staan deze gebouwen op allemaal lijstjes, landelijk en lokaal, als mogelijke panden met monumentale waarde.”
De tekst gaat door onder de video.
Eerder legde Hans Seegers aan ons uit hoe de verbouwing er uit gaat zien en welke panden er gesloopt gaan worden. Bekijk de video hieronder terug.