Morgen is het zover: de Nationale Buitenspeeldag, de dag dat heel Nederland verandert in een grote speeltuin. Al meer dan tien jaar wordt deze dag georganiseerd door Jantje Beton en kinderzender Nickelodeon. Ook in Haarlem worden er een hoop activiteiten georganiseerd om kinderen aan te moedigen om naar buiten te gaan, te bewegen en vooral plezier te hebben. Toch doen de meeste scholen die Haarlem105 sprak niet mee aan het initiatief, blijkt uit een rondgang.
De meeste basisscholen in Haarlem geven niets bijzonders te doen op de Nationale Buitenspeeldag. Zo lieten basisschool De Ark en De Kring weten niet te weten van het initiatief en OBS de Cirkel kent het concept, maar biedt er geen aandacht aan. Op OBS Ter Cleeff wordt de Buitenspeeldag wel gevierd en gaan de kinderen met de gymleraar naar het sportveld in de buurt om daar spellen te spelen.
Speeltuinen
Toch is er genoeg te doen in de regio. In Haarlem en omgeving doen er vier speeltuinen mee met de Buitenspeeldag. Bij de Veerplas, aan de rand van de Waarderpolder, is er tussen 13.00 uur en 17.00 uur een parcours uitgezet waar kinderen op kunnen spelen. Aan het Woudplein in Haarlem is een pop-up speeltuin opgezet met verschillende spellen zoals wasmachine voetbal, skippybal races, auto verven en meer. De pop-up speeltuin is geopend van 12.00 uur tot 18.00 uur.
Daarnaast kan er gespeeld worden bij het Theemsplein in Haarlem-Zuid tussen 14.00 uur en 16.00 uur. In Overveen kun je met vijftien procent korting een speurtocht doen bij het bezoekerscentrum De Kennemerduinen aan de Zeeweg. De speurtocht kan gedaan worden van 10.00 uur tot 15.00 uur.
Digitale wereld
In deze tijd waarin digitale schermen een steeds grotere rol spelen in het leven van kinderen, is het erg belangrijk buiten spelen te stimuleren, vindt de stichting Jantje Beton, die deze dag organiseert. De Nationale Buitenspeeldag is een gelegenheid om kinderen te laten ervaren hoe leuk het is om actief te zijn in de buitenlucht. Beweging en spel dragen bij aan de fysieke gezondheid, ontwikkeling van motorische vaardigheden en sociale interactie van kinderen.