“Je fietst er vaak langs, maar weet het verhaal er achter niet”, legt Rudy Nicola zijn motivatie uit om langs zes iconische bedrijven te gaan en een televisieprogramma te maken. De zes bedrijven waar hij het eerste seizoen langs gaat zijn: Van der Pigge, Hotel Lion D’or, Jan Monnikendam, Koninklijke Joh.Enschedé, Proeflokaal De Blauwe Druif en dansschool Schröder. “Stuk voor stuk niet meer weg te denken uit het Haarlemse straatbeeld”, vindt Rudy.
De eerste aflevering komt vrijdag om 20:00 uur online en is de hele week te zien op het televisiekanaal van Haarlem105. In deze aflevering bezoekt hij dansschool Schröder,arv waan de naam om een bijzondere reden net iets afwijkt van hun eigen familienaam.
In aflevering twee gaat Rudy naar proeflokaal de Blauwe druif dat al 160 jaar bestaat. Een goede plek om Rudy eens te bezoeken voor een interview, zie de reportage hieronder.
Het programma belooft kijkers een uniek inkijkje te geven in de geschiedenis en
achtergrond van deze ‘Haarlemse iconen’. In elke aflevering staat één bedrijf centraal en
wordt er dieper ingegaan op hun oprichting, ontwikkeling en bijzondere hoogtepunten. Als
kijker krijg je de kans om de mensen achter deze bedrijven te ontmoeten en word je
meegenomen op een reis door de tijd.
Presentator Rudy Nicola, die al zijn hele leven een speciale band heeft met Haarlem, deelt
zijn enthousiasme voor het programma: “Ik heb al jaren de ambitie gehad om een
programma te maken over de oudste bedrijven van Haarlem. Ik kom er al mijn hele leven,
maar stond er nauwelijks bij stil welke geschiedenis erachter schuilt. Als kijker krijg je een
uniek inkijkje in deze ‘Haarlemse iconen’. Het was een eer om te maken!”, concludeert Rudy.
“