Slachthuis roept jongeren op om een eigen evenement bij hen te organiseren. Het popcentrum heeft met hun programma Shout it Out voldoende budget om in 2024 zes initiatieven te financieren. Jongeren tussen de 14 en 27 jaar oud mogen een plan indienen.
“Vanuit het Slachthuis willen we ruimte geven aan jongerenontwikkeling. Dankzij subsidie van de gemeente Haarlem kunnen we dat op een bredere manier doen”, vertelt coördinator talentontwikkeling Lotte de Waal van het Slachthuis. De bedoeling is dat het evenement draait om muziek, theater, kunst, debat of wat zij verder kunnen bedenken – een combinatie van kunstdisciplines. “We willen jongeren aansporen om groots te denken.”
Het popcentrum was vorig jaar bijna failliet, nu zit het Slachthuis na het aanstellen van de nieuwe directeur Demian de Rooij weer in een opwaartse spiraal. De Waal: “Van mindere tijden zijn we weer aan het bijkomen. We hoeven geen winst te behalen, maar we moeten wel gelijk spelen.”
De komende tijd wordt de oproep verder onder de aandacht gebracht. “Ik ben namens het Slachthuis al langs geweest op de middelbare scholen en het conservatorium van Haarlem”, aldus de coördinator talentontwikkeling. Op basis van de aanmeldingen maakt Slachthuis een selectie. “Wij helpen vervolgens met het budget en de coaching, de rest moeten jongeren zelf regelen. We behandelen en programmeren het evenement precies zoals onze andere evenementen.”
Aanmelden kan via shoutitout@slachthuishaarlem.nl tot en met 26 april.