Ooit namen ze het op tegen een grote warenhuizen, tegenwoordig zijn het de online winkels waar ze tegenop moeten boksen. In de week van de stenen winkels proberen winkeliers extra klanten te trekken door ze iets extra te geven. Ook de bekende drogisterij Van der Pigge, die dit jaar haar 175 jarig bestaan viert, doet mee.
“Bij ons krijgen mensen een gratis consult, om te benadrukken dat advies en contact hoog in het vandaal staan”, vertelt Sophie van Os. De week is een landelijk initiatief en bestaat al langer. Dit jaar doen de winkeliers in Haarlem voor het eerst actief mee. “Het is nog als pilot, maar als het bevalt gaan we volgend jaar meer doen”, vertelt medeorganisator Jackey Koopmans.
Winkeliers geven deze week extra korting of cadeautjes aan klanten die langskomen in de winkel. Zo willen ze het belang van de winkels in de stad benadrukken. Al jaren neemt het aantal winkels landelijk af, in onze regio komen er sinds kort juist winkels bij, blijkt uit cijfers van het cbs.
Heemstede + 8,3%
Zandvoort + 1%
Bloemendaal 0%
Haarlem -0,5%
Voor omliggende gemeenten positieve cijfers, in Haarlem daalt het aantal winkels toch licht. Koopmans maakt zich geen zorgen, net als Van Os van het familiebedrijf Van der Pigge. “Wij bestaan dit jaar 175 jaar en hebben ons altijd gefocust op aandacht en advies. Dit zal in de toekomst ook nodig zijn.”
“Wij krijgen wel eens mensen in de winkel die producten online hebben gekocht, en wanneer we dan kijken wat voor ingrediënten er inzitten schrikken we. Online is het vaak goedkoper omdat er producten vanuit een loods, zonder advies en met weinig personeel, wordt op verzonden.”
Ook Koopmans benadrukt het contact en advies dat winkels in de stad geven. “In de toekomst hoop ik op mooie winkelstraten met lokale ondernemers en minder grote ketens. Hoewel er veel mensen door de stad lopen blijft het ook belangrijk om extra evenementen te organiseren om mensen naar binnen te trekken, speciaal op rustige dagen, zoals dinsdag, woensdag en donderdag.”