Een week voor Kerstmis wandelt Haarlemmer Rob Jansen met zijn hond door de Hout. Bij een bankje besluit hij even pauze te nemen. In een bramenstruik trekt iets zijn aandacht: twee postzakken. “Ze lagen best ver verstopt, maar toch besloot ik ze mee te nemen. Ik legde ze in mijn auto met het idee ze snel aan PostNL te overhandigen”, vertelt Jansen. Wat hij niet had verwacht, was hoe ingewikkeld dat zou worden. Ruim twee weken lagen de postzakken achterin zijn auto.
“Ik dacht: misschien krijg ik wel een bloemetje of iets dergelijks van PostNL, maar überhaupt contact krijgen was al een uitdaging”, zegt Jansen. Na meerdere pogingen lukte het hem om een afspraak te maken; PostNL zou de zakken ophalen. “Alleen zijn ze nooit gekomen.”
Met de postzakken in zijn auto en geen idee wat hij ermee moest doen, wendde Jansen zich tot de politie. “Ik vind dit een misdrijf. Stel dat er een aanmaning in zit, dan gelooft niemand dat je de post niet hebt ontvangen.” Maar de politie gaf aan niets met de zakken te kunnen doen. Vervolgens klopte Jansen aan bij de gemeente. “Het is tenslotte post voor inwoners van Haarlem.” Ook daar kon men hem niet verder helpen.
“Ik wist het echt niet meer”
Na twee weken met de postzakken rondgereden te hebben, overwoog Jansen zelfs om alle brieven opnieuw in de brievenbus te gooien. Uiteindelijk besloot hij naar een PostNL-pakketpunt te rijden. “Misschien konden zij er iets mee.”
Het pakketpunt, dat liever anoniem blijft, schaamde zich diep. “Dat ze die meneer zo lang hebben laten zitten met die post, dat kan toch niet? We doen hier eigenlijk alleen pakketten, maar ik heb de zakken aangenomen en de meneer een nogareep als bedankje gegeven.”
De medewerker belde vervolgens een contactpersoon bij PostNL en stuurde de zakken met een retourkar terug. “Daarna hebben we niets meer van PostNL gehoord.”
Reactie PostNL
In een reactie laat PostNL weten ook niet te weten hoe de zakken daar terecht zijn gekomen. “We betreuren de situatie en zijn blij met het proactieve handelen van de vinder. Deze post wordt uiteraard alsnog bezorgd, zoals klanten van ons mogen verwachten. Hoewel we er alles aan doen om ons proces zo goed mogelijk te laten verlopen, kan er incidenteel iets misgaan. We blijven ons inzetten om onze hoge bezorgstandaard te handhaven en waar mogelijk verder te verbeteren.”