De gemeente Haarlem begint binnenkort een tweejarige pilot met slimme verkeerslichten (jVRI’s) bij de Gedempte Oude Gracht en de Rijksstraatweg. Daardoor moeten bussen een stuk sneller en efficiënter gaan rijden en wordt het gunstiger voor voetgangers en fietsers. Wanneer de pilot begint is nog niet bekend.
De verkeerslichten moeten ervoor zorgen dat de doorstroming van het busvervoer beter zal verlopen. Dit gebeurt door de lichten aan te passen op basis van de snelheid en locatie van de bussen. Op deze manier kunnen bussen de bestemming beter bereiken zonder vertragingen door verkeersopstoppingen. De testen worden uitgevoerd in samenwerking met gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en Connexxion.
Als blijkt dat de slimme verkeerslichten na twee jaar effectief zijn, is het plan om metrobussen in te zetten. Dit zijn bussen die even snel rijden als metro’s. Volgens voorzitter van Voetgangersvereniging Nederland Patty Muller is dit geen goed idee. “Je moet in de stad geen hoge snelheden willen, want daar is het niet op ingericht”, legt ze uit.
‘Ver in de toekomst’
Wethouder mobiliteit Bas van Leeuwen laat weten dat de eventuele uitvoering van de metrobussen nog ver in de toekomst ligt en dat de gemeente momenteel nog bezig is met de voorbereidingen van de testen. “Hiervoor hebben we geld gekregen van het Rijk om zo het openbaar vervoer te verbeteren. Na de voorbereidende fase gaan we een nulmeting doen. Als dit allemaal gebeurd is dan gaan we van start met de testen.”
Volgens Muller worden voetgangers steeds vaker meegenomen in dit soort plannen van de gemeente. “Ik noem het altijd de laatste emancipatiebeweging van Nederland.” Ook denkt ze dat het belangrijk is dat de voetgangersvereniging betrokken wordt bij het monitoren van de testen.
Hoe de slimme verkeerslichten werken
Slimme verkeerslichten maken gebruik van geavanceerde technologieën. Met behulp van sensoren, camera’s en data-analyses weten de verkeerslichten precies wanneer er een lijnbus aankomt. Daardoor hoeven fietsers minder lang te wachten en kan het stoplicht langer op groen staan. “Het verkeerslicht ziet wanneer meerdere bussen aankomen en kan dan wachten tot deze gepasseerd zijn.”
Haarlem105 heeft ook om reactie gevraagd bij de busmaatschappijen, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen.