• Veelgestelde vragen
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Over ons
    • Privacy- en Cookiebeleid
    • Over ons
    • Klachten
    • Educatie
    • Bestuur
    • PBO
  • Contact
Geen resultaat
Toon alle resultaten
Haarlem105
  • Radio
    • Programmering
    • Haarlem105 - Kijk live
    • Haarlem105 - Luister live
  • Televisie
  • Nieuws
    • Overzicht
    • Economie
    • Politiek
    • Regio
    Sinterklaas tijdens de intocht in Haarlem

    Waar wordt Sinterklaas in de regio gevierd?

    Tuinieren verbindt bewoners in veranderende Molenwijk

    P+R-sluiting in Amsterdam: zorgen in Haarlem, maar ook kansen

    Miljoenen van het Rijk voor fietsbrug en woningen bij station Spaarnwoude

    Steekincident op Stationsplein in Haarlem, drie verdachten aangehouden in Amsterdam

    Steekincident op Stationsplein in Haarlem, drie verdachten aangehouden in Amsterdam

    Docent Chantal Traas doorbreekt online taboes: ‘Een boek voor jongeren over porno wekt interesse’

    Docent Chantal Traas doorbreekt online taboes: ‘Een boek voor jongeren over porno wekt interesse’

    Kijken: Haarlemse straat viert Sint-Maarten met versierde tent, cadeautjes en caravan vol snoep

  • Sport
    • Overzicht
    • Formule 1
    • Hockey
    • Honkbal
    • Voetbal
    EDO_Voetbal_in_Haarlem

    EDO wint topper bij Reiger Boys

    F1-weekend Zandvoort rustig verlopen: ‘Recordaantal reizigers vervoerd’

    NS voorbereid op druk F1-weekend: ‘We verwachten 50.000 reizigers per dag’

    NS voorbereid op druk F1-weekend: ‘We verwachten 50.000 reizigers per dag’

    Zandvoort maakt zich op voor F1: ‘In september is het weer lekker rustig’

    Evaluatierapport Formule 1: verspreiding bezoekers in Zandvoort moet dit jaar beter

    Doorlaatpassen F1-weekend kunnen vanaf volgende week worden aangevraagd

    Grote Markt verandert in basketbalarena voor 3×3 PRO League: ‘De eredivisie van het straatbasketbal’

    Grote Markt verandert in basketbalarena voor 3×3 PRO League: ‘De eredivisie van het straatbasketbal’

  • Cultuur & Media
    • Overzicht
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
    Sinterklaas tijdens de intocht in Haarlem

    Waar wordt Sinterklaas in de regio gevierd?

    Vacature ervaren redacteur (36 uur)

    Haarlem105 niet ‘noodlijdend’, financiële steun nodig om continuïteit en kwaliteit te waarborgen

    Hannes Kuiper (79) overleden: kunstenaar, muzikant en markant Haarlems gezicht

    Hannes Kuiper (79) overleden: kunstenaar, muzikant en markant Haarlems gezicht

    Nieuwe jongerenclub bij Patronaat laat pubers meedenken over muziek en events

    Pleegzorg door de jaren heen: expositie in Haarlem werpt blik op toen en nu

    023 viert 15 jaar met 23 uur live-radio op Haarlem105 – volg het jubileum live

  • Gemist
    • Overzicht
    • Radio
    • Video

    Een haai, een 70-jarig marktjubilieum en volop gezelligheid op de Haarlemse Botermarkt – bekijk hier de samenvatting

    Luister terug: Schrijver Jozua Douglas over het geheim van een goed prankboek

    Luister terug: Schrijver Jozua Douglas over het geheim van een goed prankboek

    Kijk terug: Rudy Nicola deelt tips over het maken van een podcast die blijft hangen

    Kijk terug: Rudy Nicola deelt tips over het maken van een podcast die blijft hangen

    Hannes Kuiper (79) overleden: kunstenaar, muzikant en markant Haarlems gezicht

    Hannes Kuiper (79) overleden: kunstenaar, muzikant en markant Haarlems gezicht

    Nieuwe jongerenclub bij Patronaat laat pubers meedenken over muziek en events

    Jazz or No

    Jazz or No 11.39 ( 09-11-2025)

    • Radio
    • Hele uren
    • Video
  • Programma’s
    • Programmering
    • Alle programma’s
Haarlem105
Home Nieuws Regio Bloemendaal

Bloemendalers bedenken oplossingen voor veiligere Zeeweg: ‘Lokt hardrijden uit’

Door Redactie
20 november 2021

Foto: NH Nieuws/ Geja Sikma

Hoe kan de 100 jaar oude Zeeweg in Bloemendaal een stuk veiliger worden voor het verkeer, zonder dat het ten koste gaat van de beleving van het omliggende landschap? Het ABC Architectuurcentrum in Haarlem schreef die prijsvraag uit en tot groot plezier van de jury reageerden zo’n 30 betrokken deelnemers. Met hele concrete ideeën. Ook Bloemendalers Boudewijn Bach en Willem Bottenberg doen mee met hun plan ‘’t Paaltje’.

Boudewijn Bach was werkzaam als stedenbouwkundige en docent verkeerskunde aan de TU Delft. De inmiddels gepensioneerde Bloemendaler kent de Zeeweg goed en denkt wel te weten waarom er altijd zoveel ongelukken gebeuren.

Bij de aanleg van de weg, ruim honderd jaar geleden, zijn er volgens Bach namelijk twee dingen fout gegaan. “In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, waar veel van dit soort glooiende landschapswegen werden aangelegd, had niemand in Europa hier ervaring mee. Ze wisten dus totaal niet waar ze het over hadden.”

Zandgravende aannemer

En er speelde nog iets, wat volgens de Bloemendaler niet veel mensen weten. “De betreffende aannemer, die het laagste bod had gedaan, bleek ‘een zandrijder’. Dat was dus iemand die zand verkocht. Hij zou het tracé ‘hier en daar’ een béétje aanpassen. Dat is natuurlijk slim van hem geweest, want zo heeft hij heel wat stukken duin afgegraven.” Daardoor is de inrichting van de weg ook weer anders geworden.

De combinatie van die twee factoren zou ervoor hebben gezorgd dat de Zeeweg wel een glooiende weg door het landschap werd, een zogenaamde ‘parkway’, maar wel een onlogische indeling kreeg. “De weg is zó ruim dat het uitlokt om sneller te rijden dan voor iedereen goed is. Het is eigenlijk een autosnelweg met de bochten van een landschapsweg. Er zijn geen zogenaamde ‘overgangsbogen’, die ervoor zorgen dat je geleidelijker de bocht in rijdt. Destijds reden de auto’s nog geen 100, maar nu vlieg je daar natuurlijk zo uit de bocht als je te hard rijdt”, vertelt Bach.

De bochten herinrichten wordt een te kostbare onderneming, vinden de twee Bloemendalers. Daarom hebben ze gezocht naar een goedkopere oplossing, maar niet minder effectief denken ze.

Flexibele paaltjes

De weg van en naar Bloemendaal aan Zee bestaat uit twee rijbanen, met ieder twee rijstroken. “Tussen de twee rijstroken willen we flexibele paaltjes plaatsen. Die gebruiken ze ook in Frankrijk. Automobilisten worden dan automatisch voorzichtiger en gaan langzamer rijden”, aldus Bach. “Ook al zijn ze misschien van plastic, je wilt geen krassen op je auto.”

Daarnaast stellen de Bloemendalers voor dat auto’s en vrachtwagens alleen op de linkerrijstrook gaan rijden. Er geldt een maximale snelheid van 60 km/u. Inhalen is er dan niet meer bij. De rechterrijstrook dient voortaan als busbaan. “Maar ook de hulpdiensten kunnen daar natuurlijk rijden. Juist bij zomerse drukte zou die “open” rechtse strook wel eens mensenlevens kunnen redden.”

Fietspaden voor langzaam en snel verkeer

Nu geldt er op beide fietspaden langs de Zeeweg tweerichtingsverkeer. Langzame fietsers, snelle wielrenners en bestuurders van brommers en scooters moeten het met elkaar uit zien ’te vechten’. En dat levert nog wel eens de nodige spanning en botsingen op.

“Je kunt nu niet kiezen. Het is te onveilig voor fietsende opoe’s en kinderen, want overal is gevaar. In ons plan is het noordelijke fietspad straks alleen nog maar bestemd voor verkeer wat niet harder gaat dan 25 km/u. Het zuidelijke fietspad is dan voor scooters en wielrenners. Je kunt dus voor een veilig fietspad kiezen of een gevaarlijk fietspad. Net als tussen roken en niet-roken. Nu zijn beide fietspaden gevaarlijk”, aldus Bach.

Andere inzendingen

Naast het ontwerp van Bach en Bottenberg waren er natuurlijk nog veel meer suggesties van andere deelnemers. Zo wordt er bijvoorbeeld gepleit voor éénrichtingsverkeer voor fietsers aan beide kanten en voor meer lantaarnpalen. Dat laatste werkt volgens Bach niet effectief. “Je stoort er de natuur mee en door meer verlichting gaan mensen juist weer harder rijden. Bovendien is de Zeeweg vooral een weg waar overdag wordt gereden en ’s avonds en ’s nachts is er veel minder verkeer.”

ADVERTENTIE

Veel ongelukken gebeuren ook door aanrijdingen met herten. “Je kunt hogere hekken plaatsen, maar dat gaat weer ten koste van de beleving van het landschap. Je hebt dan wel minder ongelukken, dat is zo. Het is een politieke keuze. Wat mij betreft zijn er gewoon te veel herten”, aldus de Bloemendaler.

Allemaal winnaars

De jury heeft expres geen winnaar uitgekozen, maar van alle plannen de beste elementen eruit gehaald en die samengevoegd. Het eindrapport is overgedragen aan de wethouder van de gemeente Bloemendaal en aan een afgevaardigde van de provincie. Vanwege de recente ernstige ongelukken op de Zeeweg, vond de organisatie het ook niet gepast om prijzen uit te gaan delen.

Dit delen:

  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Meer
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Mastodon (Wordt in een nieuw venster geopend) Mastodont
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
Dit is een bericht van de gemeenschappelijke nieuwsredactie

ADVERTENTIE

MEER NIEUWSArtikelen

Sinterklaas tijdens de intocht in Haarlem

Waar wordt Sinterklaas in de regio gevierd?

Door Brecht van Groen
15 november 2025

Sinterklaas vaart dit weekend Nederland binnen. Op veel plekken brengt de Goedheiligman al een bezoek, per stoomboot of zelfs via...

Tuinieren verbindt bewoners in veranderende Molenwijk

Door Maurice Blaauw
14 november 2025

Wat vorig jaar nog een verwilderd stukje groen was tussen flats en parkeerplaatsen in Molenwijk, is nu een levendige buurttuin...

P+R-sluiting in Amsterdam: zorgen in Haarlem, maar ook kansen

Miljoenen van het Rijk voor fietsbrug en woningen bij station Spaarnwoude

Door Noémi Prent
12 november 2025

Haarlem krijgt ruim 7,5 miljoen euro van het Rijk om de ontwikkeling van het gebied Oostpoort in Haarlem te versnellen....

Haarlem105

De streekomroep van Haarlem, Heemstede & Bloemendaal. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit jouw regio.

VOLG ONS OP

Categorieën

  • Cultuur & Media
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
  • Gemist
    • Radio
    • Video
  • Nieuws
    • Economie
    • Politiek
    • Regio
      • Bloemendaal
      • Haarlem
      • Heemstede
      • Schiphol
      • Zandvoort
  • Programma’s
    • Radio
    • TV
  • Sport
    • Formule 1
    • Hockey
    • Honkbal
    • Voetbal

Laatste nieuws

Sinterklaas tijdens de intocht in Haarlem

Waar wordt Sinterklaas in de regio gevierd?

15 november 2025

Tuinieren verbindt bewoners in veranderende Molenwijk

14 november 2025
  • Veelgestelde vragen
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact

Geen resultaat
Toon alle resultaten
  • Nieuws
    • Overzicht
    • Politiek
    • Economie
    • Haarlem
    • Heemstede
    • Bloemendaal
    • Zandvoort
    • Regio
      • Schiphol
  • Sport
    • Overzicht
    • Voetbal
    • Hockey
    • Formule 1
  • Cultuur & Media
    • Overzicht
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
  • Gemist
    • Radio
    • Hele uren terugluisteren
    • Video
  • Programma’s
    • Programmering
    • Alle programma’s
  • Radio
    • Haarlem105 – Kijk live
    • Haarlem105 – Luister live
  • Televisie
  • Over ons
    • Cookiebeleid (EU)
    • Privacybeleid
    • Over ons
    • Klachten
    • Educatie
    • Bestuur
    • PBO
  • Contact
  • App de Studio!