• Veelgestelde vragen
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Over ons
    • Privacy- en Cookiebeleid
    • Over ons
    • Klachten
    • Educatie
    • Bestuur
    • PBO
  • Contact
Geen resultaat
Toon alle resultaten
Haarlem105
  • Radio
    • Programmering
    • Haarlem105 - Kijk live
    • Haarlem105 - Luister live
  • Televisie
  • Nieuws
    • Overzicht
    • Economie
    • Politiek
    • Regio

    Volt waagt straks nieuwe poging bij raadsverkiezingen in Haarlem: ‘Denk dat zetel er wel in zit’

    Gemeente Haarlem zet rem op extra geld voor Kerstmarkt 2026

    Houtfestival trekt ruim twintigduizend bezoekers, toch bijven er zorgen over de toekomst

    Voortbestaan Houtfestival bedreigd na stopzetten subsidie: ‘Loze belofte van burgemeester’

    Haarlemse scholen doen mee aan Paarse Vrijdag

    Paarse Vrijdag op middelbare scholen in de regio: ‘Zouden er elke dag bij stil moeten staan’

    Kerstmarkt Haarlem weer van start: ‘Dit organiseren is het mooiste dat er is’

    Wilders: “Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, Zandvoort wel tien keer”

    Marco Deen reageert op zijn ‘prominente positie’ op kieslijst PVV Zandvoort: ‘Wat als-vragen zijn ingewikkeld’

  • Sport
    • Overzicht
    • Formule 1
    • Hockey
    • Honkbal
    • Voetbal

    Vernieuwde Haarlemse ijsbaan biedt kansen voor onbekendere sporten

    EDO_Voetbal_in_Haarlem

    EDO wint topper bij Reiger Boys

    F1-weekend Zandvoort rustig verlopen: ‘Recordaantal reizigers vervoerd’

    NS voorbereid op druk F1-weekend: ‘We verwachten 50.000 reizigers per dag’

    NS voorbereid op druk F1-weekend: ‘We verwachten 50.000 reizigers per dag’

    Zandvoort maakt zich op voor F1: ‘In september is het weer lekker rustig’

    Evaluatierapport Formule 1: verspreiding bezoekers in Zandvoort moet dit jaar beter

    Doorlaatpassen F1-weekend kunnen vanaf volgende week worden aangevraagd

  • Cultuur & Media
    • Overzicht
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
    Houtfestival trekt ruim twintigduizend bezoekers, toch bijven er zorgen over de toekomst

    Voortbestaan Houtfestival bedreigd na stopzetten subsidie: ‘Loze belofte van burgemeester’

    Organisatie Kerstnachtzang stopt na 50 jaar op het Nieuwe Kerksplein: ‘Niemand wil het overnemen’

    Organisatie Kerstnachtzang stopt na 50 jaar op het Nieuwe Kerksplein: ‘Niemand wil het overnemen’

    Theater De Krocht opent in januari na grote renovatie: ‘Een historisch moment’

    Theater De Krocht opent in januari na grote renovatie: ‘Een historisch moment’

    Nieuwe realityserie De Huiskamer van Oost start zondag op Haarlem105

    Recordaantal deelnemers bij Haarlemse Lichtjeswandeling

    Renovatie Bakenessertoren bekroond met Haarlemse architectuurprijs

  • Gemist
    • Overzicht
    • Radio
    • Video
    Luister terug: Auteur Wouter de Jong over zijn nieuwste boek Full Body Thinking

    Luister terug: Auteur Wouter de Jong over zijn nieuwste boek Full Body Thinking

    Volt waagt straks nieuwe poging bij raadsverkiezingen in Haarlem: ‘Denk dat zetel er wel in zit’

    105WeekendMIX 14-06-2025

    105WeekendMIX 06-12-2025

    Een kijkje in het Raadhuis van Zandvoort: ‘Monument moeten we in ere herstellen’

    Een kijkje in het Raadhuis van Zandvoort: ‘Monument moeten we in ere herstellen’

    Italiaanse keuken op de Werelderfgoedlijst, volgt de Hollandse stamppot?

    Tijdelijk Dinopark voor 2 jaar in Zandvoort: ‘Verwachten jaarlijks z’n 65.000 bezoekers’

    • Radio
    • Hele uren
    • Video
  • Programma’s
    • Programmering
    • Alle programma’s
Haarlem105
Home Nieuws Regio Bloemendaal

Bloemendalers bedenken oplossingen voor veiligere Zeeweg: ‘Lokt hardrijden uit’

Door Redactie
20 november 2021

Foto: NH Nieuws/ Geja Sikma

Hoe kan de 100 jaar oude Zeeweg in Bloemendaal een stuk veiliger worden voor het verkeer, zonder dat het ten koste gaat van de beleving van het omliggende landschap? Het ABC Architectuurcentrum in Haarlem schreef die prijsvraag uit en tot groot plezier van de jury reageerden zo’n 30 betrokken deelnemers. Met hele concrete ideeën. Ook Bloemendalers Boudewijn Bach en Willem Bottenberg doen mee met hun plan ‘’t Paaltje’.

Boudewijn Bach was werkzaam als stedenbouwkundige en docent verkeerskunde aan de TU Delft. De inmiddels gepensioneerde Bloemendaler kent de Zeeweg goed en denkt wel te weten waarom er altijd zoveel ongelukken gebeuren.

Bij de aanleg van de weg, ruim honderd jaar geleden, zijn er volgens Bach namelijk twee dingen fout gegaan. “In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, waar veel van dit soort glooiende landschapswegen werden aangelegd, had niemand in Europa hier ervaring mee. Ze wisten dus totaal niet waar ze het over hadden.”

Zandgravende aannemer

En er speelde nog iets, wat volgens de Bloemendaler niet veel mensen weten. “De betreffende aannemer, die het laagste bod had gedaan, bleek ‘een zandrijder’. Dat was dus iemand die zand verkocht. Hij zou het tracé ‘hier en daar’ een béétje aanpassen. Dat is natuurlijk slim van hem geweest, want zo heeft hij heel wat stukken duin afgegraven.” Daardoor is de inrichting van de weg ook weer anders geworden.

De combinatie van die twee factoren zou ervoor hebben gezorgd dat de Zeeweg wel een glooiende weg door het landschap werd, een zogenaamde ‘parkway’, maar wel een onlogische indeling kreeg. “De weg is zó ruim dat het uitlokt om sneller te rijden dan voor iedereen goed is. Het is eigenlijk een autosnelweg met de bochten van een landschapsweg. Er zijn geen zogenaamde ‘overgangsbogen’, die ervoor zorgen dat je geleidelijker de bocht in rijdt. Destijds reden de auto’s nog geen 100, maar nu vlieg je daar natuurlijk zo uit de bocht als je te hard rijdt”, vertelt Bach.

De bochten herinrichten wordt een te kostbare onderneming, vinden de twee Bloemendalers. Daarom hebben ze gezocht naar een goedkopere oplossing, maar niet minder effectief denken ze.

Flexibele paaltjes

De weg van en naar Bloemendaal aan Zee bestaat uit twee rijbanen, met ieder twee rijstroken. “Tussen de twee rijstroken willen we flexibele paaltjes plaatsen. Die gebruiken ze ook in Frankrijk. Automobilisten worden dan automatisch voorzichtiger en gaan langzamer rijden”, aldus Bach. “Ook al zijn ze misschien van plastic, je wilt geen krassen op je auto.”

Daarnaast stellen de Bloemendalers voor dat auto’s en vrachtwagens alleen op de linkerrijstrook gaan rijden. Er geldt een maximale snelheid van 60 km/u. Inhalen is er dan niet meer bij. De rechterrijstrook dient voortaan als busbaan. “Maar ook de hulpdiensten kunnen daar natuurlijk rijden. Juist bij zomerse drukte zou die “open” rechtse strook wel eens mensenlevens kunnen redden.”

Fietspaden voor langzaam en snel verkeer

Nu geldt er op beide fietspaden langs de Zeeweg tweerichtingsverkeer. Langzame fietsers, snelle wielrenners en bestuurders van brommers en scooters moeten het met elkaar uit zien ’te vechten’. En dat levert nog wel eens de nodige spanning en botsingen op.

“Je kunt nu niet kiezen. Het is te onveilig voor fietsende opoe’s en kinderen, want overal is gevaar. In ons plan is het noordelijke fietspad straks alleen nog maar bestemd voor verkeer wat niet harder gaat dan 25 km/u. Het zuidelijke fietspad is dan voor scooters en wielrenners. Je kunt dus voor een veilig fietspad kiezen of een gevaarlijk fietspad. Net als tussen roken en niet-roken. Nu zijn beide fietspaden gevaarlijk”, aldus Bach.

Andere inzendingen

Naast het ontwerp van Bach en Bottenberg waren er natuurlijk nog veel meer suggesties van andere deelnemers. Zo wordt er bijvoorbeeld gepleit voor éénrichtingsverkeer voor fietsers aan beide kanten en voor meer lantaarnpalen. Dat laatste werkt volgens Bach niet effectief. “Je stoort er de natuur mee en door meer verlichting gaan mensen juist weer harder rijden. Bovendien is de Zeeweg vooral een weg waar overdag wordt gereden en ’s avonds en ’s nachts is er veel minder verkeer.”

ADVERTENTIE

Veel ongelukken gebeuren ook door aanrijdingen met herten. “Je kunt hogere hekken plaatsen, maar dat gaat weer ten koste van de beleving van het landschap. Je hebt dan wel minder ongelukken, dat is zo. Het is een politieke keuze. Wat mij betreft zijn er gewoon te veel herten”, aldus de Bloemendaler.

Allemaal winnaars

De jury heeft expres geen winnaar uitgekozen, maar van alle plannen de beste elementen eruit gehaald en die samengevoegd. Het eindrapport is overgedragen aan de wethouder van de gemeente Bloemendaal en aan een afgevaardigde van de provincie. Vanwege de recente ernstige ongelukken op de Zeeweg, vond de organisatie het ook niet gepast om prijzen uit te gaan delen.

Dit delen:

  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Meer
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Mastodon (Wordt in een nieuw venster geopend) Mastodont
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
ADVERTENTIE

MEER NIEUWSArtikelen

Volt waagt straks nieuwe poging bij raadsverkiezingen in Haarlem: ‘Denk dat zetel er wel in zit’

Door Noémi Prent
12 december 2025

Volt doet bij de komende gemeenteraadsverkiezingen opnieuw een poging om in de Haarlemse raad te komen. In 2022 blies de...

Gemeente Haarlem zet rem op extra geld voor Kerstmarkt 2026

Door Noémi Prent
12 december 2025

De gemeente Haarlem gaat niet mee in het verzoek om extra geld voor de Kerstmarkt in 2026. Een verhoging van...

Houtfestival trekt ruim twintigduizend bezoekers, toch bijven er zorgen over de toekomst

Voortbestaan Houtfestival bedreigd na stopzetten subsidie: ‘Loze belofte van burgemeester’

Door Redactie
12 december 2025

Na veertig jaar dreigt het Houtfestival in het water te vallen nadat de gemeente besloot de benodigde subsidie in te...

Haarlem105

De streekomroep van Haarlem, Heemstede & Bloemendaal. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit jouw regio.

VOLG ONS OP

Categorieën

  • Cultuur & Media
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
  • Gemist
    • Radio
    • Video
  • Nieuws
    • Economie
    • Politiek
    • Regio
      • Bloemendaal
      • Haarlem
      • Heemstede
      • Schiphol
      • Zandvoort
  • Programma’s
    • Radio
    • TV
  • Sport
    • Formule 1
    • Hockey
    • Honkbal
    • Voetbal

Laatste nieuws

Luister terug: Auteur Wouter de Jong over zijn nieuwste boek Full Body Thinking

Luister terug: Auteur Wouter de Jong over zijn nieuwste boek Full Body Thinking

13 december 2025

Volt waagt straks nieuwe poging bij raadsverkiezingen in Haarlem: ‘Denk dat zetel er wel in zit’

12 december 2025
  • Veelgestelde vragen
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact

Geen resultaat
Toon alle resultaten
  • Nieuws
    • Overzicht
    • Politiek
    • Economie
    • Haarlem
    • Heemstede
    • Bloemendaal
    • Zandvoort
    • Regio
      • Schiphol
  • Sport
    • Overzicht
    • Voetbal
    • Hockey
    • Formule 1
  • Cultuur & Media
    • Overzicht
    • Evenementen
    • Kunst & Cultuur
    • Muziek & Media
  • Gemist
    • Radio
    • Hele uren terugluisteren
    • Video
  • Programma’s
    • Programmering
    • Alle programma’s
  • Radio
    • Haarlem105 – Kijk live
    • Haarlem105 – Luister live
  • Televisie
  • Over ons
    • Cookiebeleid (EU)
    • Privacybeleid
    • Over ons
    • Klachten
    • Educatie
    • Bestuur
    • PBO
  • Contact
  • App de Studio!