Vliegtuigbouwer Boeing gaat samen met de Nederlandse luchtvaartsector werken aan vermindering van geluidsoverlast rond Schiphol.
Ook worden maatregelen ontwikkeld voor vermindering van het brandstofverbruik en luchtvervuiling. Boeing gaat bijvoorbeeld aan de slag met het verbeteren van de communicatie tussen de vliegtuigen en de verkeerstoren. De verkeersleiding krijgt dan exactere informatie doorgestuurd over de vliegsnelheid, waardoor de aankomsttijd op Schiphol nog preciezer kan worden voorspeld.
De landing kan dan efficiënter gepland worden en ‘dat scheelt onnodig rondjes vliegen rond Schiphol’, vertelt Paul Riemens, CEO van de Luchtverkeersleiding Nederland. ‘Daarmee nemen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot af.’
Boeing werkt ook verder aan het ontwikkelen van stillere en zuinige vliegtuigmotoren die in de nieuwe generatie vliegtuigen gebouwd worden. Daarnaast komen er nieuwe aanvliegroutes waardoor vliegtuigen niet op de motoren hoeven te landen, maar een stillere glijlanding kunnen maken. Dat gebeurt al in de nacht, zegt Riemens. De komende jaren moet dit stap voor stap ook voor de daguren worden ingevoerd.
Volgens Riemens speelt Nederland internationaal gezien met deze samenwerking met een commerciële partij een voortrekkersrol. Met Boeing is een contract voor drie jaar afgesloten.