Basthian Galenkamp, Tijn van Weel en Kees Broek werken al ruim een jaar aan de Brunel Solar auto. De studenten van de TU Delft komen uit de regio en zijn al een paar keer teruggegaan naar hun oude middelbare scholen om een eerdere versie van de zonneauto te showen om zo leerlingen te inspireren. Inmiddels zijn ze aan de race begonnen in Australië. Haarlem105 volgt de heren en de rest van het team.
Op dag twee van de race zit het schijnbaar tegen en haalt het team van de Universiteit Twente onverwachts het Brunel Solar team in. Hierdoor schuift het team terug naar de derde plaats. “Wij verwachten ze later in de race nog wel terug te pakken”, vertelt Broek. Hij vertelt dat de Twentse studenten hun accu meer gebruiken. “Wij besparen deze nog, hierdoor zijn wij aan het einde van de race sneller, hopelijk gaan we ze dan alsnog voorbij.”
Bekijk hier een interview met coureur Kees Broek:
Een verkeerslicht bij wegwerkzaamheden vormde deze dag een tactische hindernis, een aantal teamleden reed vooruit en probeerde de aankomst van de Luna 12 zo te timen dat ze niet hoefden te wachten voor het licht. Dit lukte helaas niet. “Een halve minuut hebben we stil gestaan, dit is niet alleen zonde qua tijd, maar ook het remmen kost energie”, aldus een balende Galenkamp. Hierdoor kwam het Twentse team dichterbij. Het was de rest van de dag erg spannend tussen de twee Nederlandse teams omdat ze ongeveer met dezelfde snelheid reden.
Ondertussen blijven de teams rijden door een gebied dat wordt geteisterd door bosbranden. “Ook vandaag reden we weer langs vlammen en door rook. De sensoren op de auto meten dan ook dat wij veel minder stroom opwekken door de rookwolken die in de lucht hangen”.
Vanaf het begin
Kwalificatie
Tijdens de kwalificatie reed het team van de TU Delft een derde tijd op de “Hidden Valley Raceway” in Australië. Het team houdt voor de komende race dagen de goede moed erin. “Alleen het Duitse en Belgische team zitten voor ons”. Het Belgische team is op dit moment de regerend wereldkampioen.
Tijdens de presentatie van de auto eerder dit jaar vertelden de drie teamleden uit de regio Zuid-Kennemerland Haarlem105, dat de auto gemaakt is om vooral rechtdoor te gaan. “In totaal rijden wij 3000 kilometer dwars door Australië en moeten maar één afslag nemen. De auto en de erop bevestigde zonnepanelen zijn allemaal precies afgesteld voor die rit ”, legde Basthian Galenkamp toen uit.
Bekijk hier de video van de auto presentatie:
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]Tijdens de kwalificatie moest elk team een ronde op het Australische circuit rijden. Door de vele bochten in het circuit was dit nogal een uitdaging, waardoor het team niet ontevreden is met een derde plaats. Dat de auto gemaakt is om rechtdoor te racen werd gelijk bewezen op de eerste dag. “De tijd die wij nu hebben neergezet is de snelste van ons team ooit”, jubelt coureur Kees Broek.
Dag 1 op naar de tweede plaats
De start van de race is om exact 08:00 uur, voor de Nederlandse coureurs was het de start van een lastige dag. De route van de Solar Challenge gaat voornamelijk over een eenbaansweg waardoor inhalen lastig is. Op de tegenliggende rijstrook komen ook regelmatig grote vrachtwagens, zogeheten ‘roadtrains’, die wel 50 meter lang kunnen zijn. “Gelukkig rijdt er wel een normale auto van ons team mee die de weg in de gaten houdt”, vertelt de Haarlemse coureur.
Het Duitse team startte als eerste, de teams gingen van start met een halve minuut interval. “Ze lagen een minuut voor ons maar al snel gingen wij ze voorbij”, vertelt Broek. Het Belgische team inhalen lukte ze echter niet.
Een ander obstakel waar het team onderweg op stuitte waren bosbranden. “Rook tijdens onze reizen is niet ongewoon, maar deze keer was het buitengewoon dichtbij. We bemerkten de rook al toen we nog enkele kilometers verwijderd waren, en dit begon mijn zicht te belemmeren. Plotseling zag ik in de verte vlammen. Het was een intense ervaring om dit van zo nabij te aanschouwen”, vertelt de Haarlems coureur Kees Broek.
Uiteindelijk liep het Belgische team op de eerste dag 22 kilometer uit. Toch blijft de strateeg uit het team Basthian Galenkamp positief: “We gaan ons maximaal inspannen om de eerste plek te bereiken”
De World Solar Challenge staat bekend als het wereldkampioenschap zonne-racen en vindt elke twee jaar plaats in Australië. Studententeams van over de hele wereld strijden met zelfgebouwde zonneauto’s om als eerste over de finish te komen. Dit jaar doen dertig auto’s mee. De route is ruim 3000 kilometer, van Darwin naar Adelaide, dwars door de outback. Het doel van de race is om de ontwikkeling van zonne-energietechnologie en duurzame mobiliteit te bevorderen.