Eén van de twee particuliere pakketpunten in Haarlem wordt gerund door de 45-jarige Delano in Schalkwijk. Vanuit zijn woning kunnen buurtbewoners pakketten ophalen en verzenden. Met de feestdagen voor de deur staan er in zijn woonkamer stapels dozen, van kleine pakjes tot grote cadeauboxen.
“Het lijkt misschien een chaos, maar ik weet precies waar alles staat”, zegt hij lachend. Sinds 2019 runt Delano zijn pakketpunt, aanvankelijk vanuit een praktische overweging. “Ik heb een eigen webshop en verstuurde al veel pakketten”, vertelt hij. “Waarom zou ik naar een servicepunt gaan als ik het zelf kan doen? Het bespaart tijd én is handig voor anderen.”
Topdrukte tijdens de feestdagen
November en december zijn de drukste maanden van het jaar voor Delano. “Met Black Friday, Sinterklaas en kerst gaat iedereen als een gek bestellen”, legt hij uit. “Normaal krijg ik gemiddeld 45 tot 50 pakketten per dag, maar rond de feestdagen kan dat oplopen tot wel 75 per dag.” Toch blijft hij kalm onder de toenemende druk. “Ik werk stap voor stap, anders wordt het gekkenhuis.”
Elke middag vanaf vier uur begint de hectiek. Pakketten worden bij Delano geleverd, gescand en opgehaald door klanten. Tussendoor vindt hij nog tijd om te koken en zijn dochter te helpen met huiswerk. “En tussendoor gaat dan gaat de bel weer, maar het is allemaal prima te combineren”, zegt hij.
Voor de buurt, niet voor de winst
Voor het geld doet Delano het niet: per pakket krijgt hij ongeveer 25 cent. Hij haalt hij er vooral voldoening uit. “Ik verdien er 200 tot 300 euro per maand mee”, vertelt hij. “Maar ik doe het niet voor het geld. Het meeste gaat naar mijn dochter, en dat vind ik prima.” Voor hem draait het om de praktische voordelen en het gevoel iets voor de buurt te kunnen betekenen.
Het sociale aspect vindt hij een van de leukste kanten. “Mensen noemen me ‘de Pakkettenman’ als ik boodschappen doe bij de Lidl”, vertelt hij glimlachend. Vooral ondernemers uit de buurt maken graag gebruik van zijn flexibele openingstijden. Tijdens de feestdagen merkt Delano dat klanten vaker een praatje maken. “De sfeer is dan echt anders, veel gezelliger.”
Hoewel Delano geniet van zijn werk, kent het ook uitdagingen. Zo komen sommige klanten buiten de aangegeven tijden aan de deur. “De openingstijden staan duidelijk op mijn raam”, zegt hij. “Maar rond de feestdagen proberen mensen soms toch eerder te komen. Dan leg ik uit dat ik pas om vier uur open ben.”