De gemeente Haarlem moet beter luisteren naar haar inwoners en opener en transparanter werken. Dat blijkt uit een ‘Quick Scan Lokale Democratie’ die de gemeente heeft laten uitvoeren. In totaal deden 1421 Haarlemmers mee aan het onderzoek.
Uit het onderzoek komt naar voren dat Haarlemmers graag willen zien hoe besluitvorming tot stand komt. Hiervoor is duidelijke taal van groot belang. Bij de argumentatie waarom iets wel of niet kan verwachten inwoners dat ambtelijk taalgebruik wordt vermeden. Er worden verschillende voorbeelden genoemd waar inwoners graag bij betrokken worden, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een extra filmhuis, het opstellen van de gebiedsvisies, de herinrichting van een straat of het plaatsen van bovengrondse afvalbakken.
Ook wordt aangegeven dat de gemeente beter moet aansluiten bij de leefwereld van inwoners, door niet alleen schriftelijk of via brieven te informeren. Veel inwoners geven aan het dat het de stadskrant een groot gemis is, omdat het hen in informatie voorzag. Veel van deze inwoners geven aan persoonlijk geïnformeerd te willen worden (op papier of via e-mail). Inwoners moeten de informatie nu digitaal vinden, maar zij willen de informatie en mededelingen graag toegankelijker tot zich krijgen en niet iedereen is digitaal vaardig of heeft thuis internet.
Ook blijkt uit het rapport dat veel inwoners voelen dat er met hun inspraak weinig tot niets wordt gedaan.