Het stadsbestuur heeft gekozen voor de Jansweg-variant als voorkeursoptie voor de herinrichting van het Haarlemse stationsgebied. Deze keuze is gemaakt na een participatieonderzoek met inwoners, reizigers en belanghebbenden. Het besluit is een belangrijke stap in de herontwikkeling van het gebied.
Bij de Jansweg-variant worden bussen en fietsers verdeeld over de Jansweg en de Kruisweg. Dit betekent dat fietsers makkelijker het station kunnen bereiken, vooral vanuit de oostkant van de stad. Ook komt er een grotere fietsenstalling en wordt het Stationsplein opnieuw ingericht met meer groen en fijne plekken om te zitten.
Daarnaast wordt het oude Beresteyncomplex gesloopt en komt er nieuwbouw voor woningen en werkplekken. Het doel is om van het Stationsgebied een moderne, leefbare en goed bereikbare plek te maken.
Niet iedereen is enthousiast
Bewoners van de Jansweg en Parklaan hebben grote zorgen, bleek tijdens de participatie. Ze ervaren nu al veel overlast van de langsrijdende bussen en zijn bang dat dit alleen maar erger wordt. De gemeente belooft maatregelen te onderzoeken, zoals het verlagen van de snelheid van bussen, om deze problemen aan te pakken.
Wat vinden Haarlemmers?
Tijdens het participatietraject hebben bijna 8.500 inwoners en reizigers hun mening gegeven. Uit de resultaten blijkt dat 60% van de deelnemers de voorkeur gaf aan de Kruisweg-variant, terwijl 51% tevreden was met de Jansweg-variant. Vooral omwonenden van de Jansweg en Parklaan steunden de Jansweg-variant, omdat deze volgens hen de overlast eerlijker verdeelt over de omgeving. Betrokkenen, zoals NS en ProRail, spraken juist hun voorkeur uit voor de Kruisweg-variant vanwege de scheiding van verkeersstromen en betere kansen voor vergroening.
Wat gebeurt er nu?
Eigenlijk zou de gemeente voor de zomer al een besluit nemen over het stationsgebied. “Het college gaf prioriteit aan plannen voor een OV- hub aan de Europaweg”, zegt een woordvoerder van de gemeente over de vertraging. Het plan voor het nieuwe Stationsplein wordt in 2025 verder uitgewerkt. De uitvoering start naar verwachting in 2027, eerst aan de zuidkant van het station en daarna aan de noordkant.