Om een duidelijker beeld te krijgen hoe inwoners aankijken tegen het plan om vanaf 2024 betaald parkeren uit te breiden naar elf Haarlemse wijken, organiseert niet alleen de gemeenteraad maar ook een aantal oppositiepartijen bijeenkomsten. Volgens Louise van Zetten, fractievoorzitter Hart voor Haarlem, is dat namelijk waar het bij voorbaat al misging. Het gebrek aan overleg met, en het niet betrekken van, bewoners bij de plannen, daar heeft Van Zetten een uitgesproken mening over, zo blijkt tijdens Haarlem Vandaag.
“We praten allemaal over participeren, luisteren naar de burgers en ‘nieuwe democratie’. Ik vind dit iets dat ons allemaal gaat raken, en dat je daar op zijn minst de mening van de burger over had moeten horen”, stelt Van Zetten. Daarnaast vindt Van Zetten dat de plannen voor een parkeerbeleid heel plotseling werden gelanceerd.
“Na de zomervakantie was het een donderslag bij heldere hemel dat dit ineens zou worden ingevoerd. Als blijkt dat we allemaal moeten betalen voor parkeren, dan had het tijdens de gemeenteraadsverkiezingen al een thema moeten zijn”, stelt Van Zetten. “Dan had iedereen er wat van kunnen vinden, maar het is toch niet zo dat je dat twee maanden na de verkiezingen ‘het gewoon gaat doen’?”
Luister hieronder het hele interview terug met Louise van Zetten. Tekst gaat verder onder het fragment
Verantwoordelijk wethouder Bas van Leeuwen vertelde vorige week tijdens Haarlem Vandaag over de aanpassingen die zijn gemaakt aan de voorlopige plannen. Dit naar aanleiding van kritiek vanuit bewoners over de initiële plannen, en de petitie die werd aangeboden die ruim 7000 keer was ondertekend. Zo worden de tarieven voor bewonersvergunningen verlaagd en is de indeling van de zones aangepast. “Maar”, zo stelde Van Leeuwen, “‘We moeten de auto nu echt een halt toeroepen. Het aantal auto’s blijft groeien en hiermee willen we zeggen, ‘stop, deze groei gaat niet verder’.”
“Ik vind dat ik zelf wel kan bepalen wat goed voor me is”
Louise van Zetten, Hart voor Haarlem
Van Zetten is ervan overtuigd dat mensen dat zelf wel kunnen inzien en geen stok achter de deur nodig hebben. “Ik vind best dat mensen kunnen kijken of het bezitten van drie auto’s niet een beetje veel is voor een stad als Haarlem”, oppert ze. Het aantal Haarlemmers dat drie auto’s bezit is uiterst minimaal, dat beseft ook Van Zetten zich terdege, dus hoe creëer je het bewustzijn bij inwoners?
Gedragspatroon
“Ik ga er vanuit dat mensen zelf verstandig genoeg zijn en wij niet de overheid nodig hebben om ons elke keer weer te dwingen om dingen te doen die zij goed voor ons vinden”, zegt Van Zetten stellig. “Ik vind dat ik zelf wel kan bepalen wat goed voor me is.” Dat sommige mensen misschien wel iets nodig hebben om een bepaald gedragspatroon te veranderen, daar zit volgens Van Zetten wel iets in. Maar dat is volgens haar niet aan het stadsbestuur. “Je gaat niet zomaar elf wijken aanwijzen waarvan jij vindt dat er teveel auto’s staan.”
“Natuurlijk is het goede leven het uiteindelijke doel van de wethouder, maar het gaat ook om geld binnenhalen”
Louise van Zetten
Volgens van Zetten ligt ook hierbij het gebrek aan draagvlakonderzoek ten grondslag. Volgens haar had per wijk en buurt gemeten moet worden hoe bewoners de parkeerdruk ervaren. De komende weken zal dit nu dus alsnog gebeuren, door zowel de gemeenteraad als door drie oppositiepartijen, waaronder Hart voor Haarlem.
Rigoureus
Volgens Van Zetten speelt er nog iets achter het invoeren van het parkeerbeleid, namelijk geld. Zij denkt dat het de coalitie niet zozeer gaat om het terugdringen van autoverkeer in de stad, maar dat het bestuur met het parkeerbeleid ‘extra geld wil binnenharken’, zo stelt de politica. Ze benadrukt ‘dat ze niet per se tegen is, maar de plannen zoals ze er nu liggen vindt ze te rigoureus. “Natuurlijk is het goede leven het uiteindelijke doel van de wethouder, maar het gaat ook om geld binnenhalen.”
“Het had democratisch moeten worden besloten en niet in een achterkamertje. Dat is mijn grootste bezwaar”
Louise van Zetten
Van Zetten komt aan het eind van het interview nog even terug op het ‘gewenste aantal auto’s’ per huishouden. “Persoonlijk vind ik twee auto’s op het randje, ik heb ook geen twee auto’s. Maar als we nu moeten gaan betalen om mensen uit hun auto te jagen, dan had dat democratisch moeten worden besloten en niet in een achterkamertje. Dat is mijn grootste bezwaar.”