Samen met de andere leden van het Vattenfall Solar Team presenteerde Maxime Croft (22) uit Heemstede dinsdag in Amsterdam de door haarzelf mede ontwikkelde zonneauto NunaX.
De tiende auto van Delftse makelij is niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen: de auto is zo gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid. In oktober hopen de studenten met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.
Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen is hij eindelijk af: NunaX, de nieuwste zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team. Een mijlpaal voor Maxime, die haar studie Werktuigbouwkunde aan de TUDelft zoân 1,5 jaar opzij zet om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Dinsdag werd de auto feestelijk gepresenteerd aan familie, fans en sponsoren in De Amsterdome in Amsterdam.
Maxime is naast coureur ook een van de twee structureel ontwerpers van het team. Samen met collega Kasper heeft zij de koolstofvezel ‘body’ van Nuna ontworpen en uiteindelijk ook geproduceerd, en daarmee gezorgd voor een hele lichte en toch sterke auto. Maxime: “Op onze productielocatie in Zwolle hebben we in slechts tien weken tijd de hele body van Nuna geproduceerd. Dat was veel werk, maar ik ben er enorm trots op dat dat is geluk!”
De auto is met 135 kilo de kleinste en lichtste auto ooit, tenzij de concurrentie met een nog lichtere auto komt, die aan de race meedeed. De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen. Het Nederlandse team vertrekt in augustus naar Australië om op locatie te trainen. De race is in oktober.