De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met minstens een jaar uitgesteld.
Dat betekent dat het vernieuwde vliegveld pas op zijn vroegst in 2020 open gaat. Tegen de uitbreiding van het vliegveld, dat 1 april volgend jaar zijn deuren zou moeten openen, is veel verzet. Doordat het vliegverkeer van en naar de luchthaven voorlopig laag moet blijven, vrezen mensen in de wijde omtrek voor geluidsoverlast.
Om die reden wil de luchtvaartsector dat er op Schiphol meer vliegbewegingen worden toegestaan. Tot 2020 zijn er jaarlijks 500.000 vluchten toegestaan, een aantal dat nu al bijna gehaald wordt. Vooral de KLM is teleurgesteld en stelt dat groei noodzakelijk is om op niveau te kunnen blijven functioneren. De bewonersdelegatie van de Omgevingsraad wil best praten met Schiphol, maar vindt meer vliegbewegingen onbespreekbaar. De vrachtvliegers pleiten voor een groei naar 520.000 vluchten. Ze zijn bang klanten te verliezen aan bijvoorbeeld vliegveld Aachen-Maastricht.