De directie van luchthavenbedrijf Schiphol zegt de extra investeringen die op stapel staan, te moeten heroverwegen als daadwerkelijk een vliegtaks wordt ingevoerd.
Daarbij gaat het in totaal om 1,5 miljard euro aan investeringen in de capaciteit en kwaliteit van de luchthaven in de komende 3 jaar. Een vliegtaks speelt een rol bij de onderhandelingen tussen het kabinet en de oppositiepartijen over de begroting van volgend jaar. Vooral GroenLinks is een voorstander van het heffen van een extra belasting op vliegtickets.
Volgens bestuursvoorzitter Jos Nijhuis leidt een vliegtaks tot een forse daling van het aantal vanaf Schiphol vertrekkende passagiers. Daardoor zullen duizenden banen verloren gaan. Ook wordt de regio rond de luchthaven minder aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven die zich hier willen vestigen. In juli 2008 werd ook al een vliegtaks ingevoerd. De maatregel stuitte op verzet van de Nederlandse reisbranche, waaronder Schiphol, de KLM en reisorganisaties. Een jaar na de invoering werd de vliegtaks weer afgeschaft.
Ook een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij KLM noemde de invoering van een vliegbelasting heel slecht voor de Nederlandse economie. ‘Als je werkgelegenheid en het vestigingsklimaat belangrijk vindt in tijden van crisis, dan moet je zo’n maatregel niet nemen’, zei hij. Niet alleen de positie van Schiphol als internationaal knooppunt staat volgens KLM op het spel, maar ook de toekomst van de Nederlandse reisbranche.
‘Het faillissement van Oad laat nog maar eens de kwetsbaarheid daarvan zien’, aldus de zegsman. In juli 2008 werd ook al een vliegtaks ingevoerd. De maatregel stuitte op verzet van de Nederlandse reisbranche, waaronder Schiphol, de KLM en reisorganisaties. Een jaar na de invoering werd de vliegtaks weer afgeschaft. Dat gebeurde mede op aandringen van toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings, die nu president-directeur is van KLM.