Het was weer raak op de Zeeweg. Gisteravond ging een motorrijder onderuit in een flauwe bocht en botste tegen een boom. Hierbij is de bestuurder zwaargewond geraakt. De weg was in beide richtingen enige tijd afgesloten.
Het ongeluk gebeurde op Zeeweg richting Zandvoort waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. Vanwege het landen van de traumahelikopter en het onderzoek van de politie was de Zeeweg in beide richtingen voor langer dan een uur afgesloten.
Deze glooiende lap asfalt is inmiddels berucht om zijn vele ongelukken en botsingen met herten. In april van dit jaar klapte er bijvoorbeeld een auto tegen een boom. Een botsing tussen een auto en een motorscooter was er in augustus 2021 en in juni van dat jaar kwamen er twee jonge vrouwen om het leven op een scooter.
Veiligheid
Het is de autoriteiten er dan ook alles aan gelegen om de weg veiliger te maken. Naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de Zeeweg vorig jaar, werd er door het ABC Architectuurcentrum dan ook een prijsvraag uitgeschreven voor het beste idee om de duinweg veiliger te maken.
“Ook al zijn ze misschien van plastic, je wil geen krassen op je auto”
Boudewijn Bach, verkeersexpert
Boudewijn Bach, gepensioneerd docent verkeerskunde aan de TU Delft, zei in dit artikel dat de weg te veel uitlokt om hard te rijden.
“Tussen de twee rijstroken willen we flexibele paaltjes plaatsen. Die gebruiken ze ook in Frankrijk. Automobilisten worden dan automatisch voorzichtiger en gaan langzamer rijden”, noemt Bach als manier om de weg veiliger te maken. “Ook al zijn ze misschien van plastic, je wilt geen krassen op je auto.”
Tekst gaat door onder de foto.
Ook zou Bach graag zien dat de twee fietspaden aan beide kanten van de weg wordt opgedeeld in een snel fietspad voor brommers en wielrenners, het andere fietspad zou voor langzamere tweewielers moeten worden.
Andere oplossingen uit de prijsvraag zijn onder andere een rijbaan in plaats van twee per rijrichting en het verlagen van de maximumsnelheid van 80 km naar 60 km.
Verschillende politieke partijen zijn met de ideeën aan de slag gegaan, maar het invoeren van veranderingen zal nog op zich laten wachten Zo staat de provincie Noord-Holland als wegbeheerder bijvoorbeeld niet te springen om de snelheidsverlaging in te voeren. Het zal nog een opgave worden om te komen tot structurele veranderingen.