Steeds meer scholen in de regio spelen op hun eigen manier in op de actualiteit. Zo gaf defensiespecialist Mart de Kruif onlangs een lezing op het Lyceum Sancta Maria, waar het onder meer ging over het duiden van oorlogen. Hoe gaan andere scholen om met beladen thema’s? Haarlem105 vraagt het aan verschillende scholen in de regio.
Geschiedenisleraar Marcel Hummelink van het Stedelijk Gymnasium maakt binnen zijn eigen vak ruimte voor de actualiteit. “We bespreken de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, we bespreken wat er gebeurt in Rusland”, vertelt hij tijdens Haarlem Vandaag.
“We volgen actuele ontwikkelingen, maar altijd met een historisch perspectief.” Volgens hem hebben leerlingen daar zeker behoefte aan. Precaire onderwerpen schuwt Hummelink niet. “Ik peil wat leerlingen al weten en wat ze volgen. Dat is heel wisselend.” De tafels zet hij tijdens zulke lessen het liefste in een kring. “Dat je niet alleen met mij praat maar ook met de anderen”, legt hij uit.
Luister hier het hele gesprek met geschiedenisleraar Marcel Hummelink terug:
Rector Jan-Mattijs Heinemeijer van het Mendelcollege ziet zeker een rol liggen voor scholen. “De essentie is dat je vroeger je kind kon ‘loslaten’ in het middelbaar onderwijs. Inmiddels vraagt het meer om ‘anders vast te houden’”, vindt hij.
“Voor generatie alpha is opgroeien een stuk complexer geworden.”
– Jan-Mattijs Heinemeijer, rector Mendelcollege
“De wereld is zo complex geworden dat thuis en school elkaar veel meer rugdekking moeten geven”, aldus Heinemeijer. “Voor generatie alpha is opgroeien een stuk complexer geworden. En natuurlijk heeft elke docent de ruimte om te bespreken wat er speelt in de wereld.”
Actief aandacht besteden
Ook op het Rudolf Steiner College wordt er volgens rector Peter Stam actief ingespeeld op de actualiteit. “We halen dit actief de school in om onze leerlingen na te laten denken hoe zij, in het licht van de huidige maatschappij, zelf in de wereld staan”, legt Stam, die voorheen rector was op het Hageveld College, uit.
“Met betrekking tot de situatie in Israël-Gaza is er actief lesmateriaal verspreid en gesproken met alle docenten om hier gericht – vragenderwijs – aandacht aan te besteden in de lessen. Hiervoor geldt ook dat docenten de vrijheid hebben om dit naar eigen inzicht in te vullen. De docent ziet immers het beste hoe het gaat met een klas en wanneer en hoe een thema goed kan worden besproken”, zegt Stam.
“Met betrekking tot de situatie in Israël-Gaza is er actief lesmateriaal verspreid”
– Peter Stam, rector Rudolf Steiner College
“Verder wordt er ook schoolbreed aandacht besteed aan actuele maatschappelijke problematiek. Een keer per jaar is er een gastspreker die de leerlingen uit het derde leerjaar vertelt over de vluchtelingenproblematiek.”
Het Montessori Lyceum Aerdenhout, Coornhert Lyceum, Kennemer Lyceum en het Athenaeum College Hageveld is ook om een reactie gevraagd maar zij wilden op dit moment geen reactie geven.
Lees ook: Voormalig militair Mart de kruif geeft lezing op Sancta: “Educatie een van de belangrijkste dingen”