Het zit op de rand van het bedrijventerrein Waarderpolder, gebruikt gas voor een heel dorp en biedt werk aan maar liefst achthonderd mensen. NS Treinmodernisering begon ooit als station voor Haarlem. Door de jaren heen heeft de werkplaats al verschillende grote metamorfoses ondergaan. Nu staat de volgende voor de deur.
Toen in 1839 de eerste trein uit Amsterdam vertrok, reed deze met 38 km per uur naar het eindpunt station Haarlem. Drie jaar later werd het Haarlemse station verplaatst naar de huidige locatie.
De werkplaats bleef wel op dezelfde plek. Deze werkplaats wordt tegenwoordig gebruikt door de NS om treinen te moderniseren. “Ze komen hier na zes en twaalf jaar voor een revisie (grote beurt) binnen en worden tussen de achttien en twintig jaar helemaal gemoderniseerd”, vertelt directeur Hans Seegers van NS Treinmodernisering.
De werkplaats wordt de komende jaren flink verbouwd zo verdwijnen verschillende panden en komt er nieuwbouw voor in de plaats. De hele verbouwing moet in 2025 voltooid zijn. Het hoge gas verbruik wordt met de verbouwing teruggebracht. “Wij gebruiken nu net zoveel gas als ongeveer duizend woningen, dit gaan wij reduceren met zeventig procent. We proberen het gebruik zelfs naar nul te brengen”, aldus Seegers.
Voor de omwonenden gaat het uitzicht flink veranderen. Er worden twee gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw aan de zijkanten van de werkplaats. Het gaat hier om het kantoren annex entree gebouw aan de voormalige Oudeweg en het ene laatste gebouw aan de Amsterdamsevaart.
De authentieke fabriekshal aan de Gedempte Oostersingelgracht blijft wel staan tot opluchting van veel Haarlemmers. “Dat gebouw heeft veel authentieke details en een mooie zichtlijn op de stad, we investeren er veel in om dat te laten staan”, aldus Seegers. Een ander oud gebouw gaat wel omver.
Midden op het terrein staat het oudste gebouw dat de NS in haar bezit heeft. “Dit gebouw is van buiten de werkplaats niet te zien, en heeft veel achterstallig onderhoud. Dit pand gaat dan ook geoogst worden”, vertelt de directeur. Dat betekent dat het wordt gesloopt. Alleen wordt er zoveel mogelijk hergebruikt. Dit principe geldt ook voor de andere gebouwen die worden gesloopt.
Ook komt er een heel nieuw bouwwerk tevoorschijn. Deze komt langs de Amsterdamsevaart. Op het terrein waar nu vooral treinstellen staan. Het nieuwe gebouw wordt ongeveer 200 meter lang en gaat gebruikt worden voor de revisie beurten.
De kantoorgebouwen die langs de N200 staan, gaan tegen de vlakte en worden vervangen door parkeerplaatsen. De plannen zijn zo goed als zeker en kosten ongeveer 110 á 120 miljoen euro. “Het is nog wel afwachten of de offerte van de aannemer past in het budget van de NS”, aldus Seegers.
Een aantal van de werkzaamheden is al begonnen. Zo is het milieuplein op het terrein al verplaatst en worden er op de grond van de nieuwe revisiehal de nodige voorbereidingen getroffen.
“Doordat wij tijdens de verbouwing in bedrijf willen blijven, is het een grote puzzel met werkzaamheden die tussen de verschillende panden op het terrein heen en weer schuiven”, legt Seegers uit. In 2025 moet het geschuif klaar zijn en kunnen de werkzaamheden allemaal weer verder op hun eigen plek op het terrein.