Dat de plannen voor uitbreiding van het betaald parkeren naar 11 wijken in totaal doorgaan, dat staat als een paal boven water. “Want”, zo zegt wethouder Bas van Leeuwen (D66) tijdens Haarlem Vandaag, “we moeten de auto nu echt een halt toeroepen.” Wel heeft de gemeente na veel kritiek vanuit bewoners en een petitie die ruim 7000 keer is ondertekend, nu een aantal punten gewijzigd.
Eind oktober waren verantwoordelijk wethouders Robbert Berkhout (GroenLinks) en Bas van Leeuwen beiden te gast tijdens de uitzending van Haarlem Vandaag en stelden toen dat ‘betalen’ nooit het meest aantrekkelijke is dat je als wethouder kan initiëren. Tegelijkertijd waren ze bij de keuze voor uitbreiding van het betaald parkeren niet over één nacht ijs gegaan, zo stelden beide heren toen. Wel zijn ze in de tussentijd terug naar de tekentafel gegaan.
Struikelblokken
Na het sluiten van de inspraakperiode is de balans opgemaakt en daarin viel het Van Leeuwen op dat er twee struikelblokken zijn. “Het eerste gaat eigenlijk over betaalbaarheid, over tarief. ‘Is het wel redelijk wat u doet, geacht college, geacht gemeenteraad?'”, trapt Van Leeuwen af. “Het tweede struikelblok gaat over het effect om Haarlem leefbaarder te maken.”
Luister hieronder het interview met wethouder Bas van Leeuwen terug. Tekst gaat verder onder het fragment.
Om deze knelpunten te tackelen, is een aantal aanpassingen gemaakt. Een daarvan is het verlagen van de tarieven voor bewonersvergunningen, dat kon rekenen op forse kritiek. “Voor de parkeerzone C zal de vergunning 99 euro (per jaar, red) worden voor de eerste auto, dat blijft de komende drie jaar hetzelfde tarief. Voor de parkeerzone D wordt dat 64 euro (per jaar, red) en dat wordt ook voor de komende drie jaar vastgezet”, legt de wethouder uit.
“Het aantal auto’s blijft groeien en hiermee willen we zeggen, ‘stop, deze groei gaat niet verder'”
Bas van Leeuwen
Daarnaast is gekeken naar de indeling van de zones, een ander punt waar veel inwoners over vielen. “We hebben gekeken naar wat nu een heldere zone-indeling is. Daarvan hebben we gezegd dat de buurten ten westen van de Randweg (N208) zone D worden, ook ten zuiden van de Haarlemmer Hout (N205) wordt zone D”, zegt Van Leeuwen. Wel blijft hij bij het standpunt ‘dat we de de auto nu echt een halt moeten toeroepen’. “Het aantal auto’s blijft groeien en hiermee willen we zeggen, ‘stop, deze groei gaat niet verder’.”
‘We stoppen de groei’
De raadscommissie zal 23 maart het voorstel bespreken, op 30 maart zal de gemeenteraad er een besluit over nemen. “Uiteindelijk verwachten wij dat dit effect zal hebben, je ziet dat de afgelopen decennia de openbare ruimte is volgelopen met auto’s. De verwachting is dat bij invoering van betaald parkeren in de wijken we een afname van tien procent auto’s bereiken, dat is onze hoop”, zegt Van Leeuwen. “Maar met dit besluit stoppen we in ieder geval de groei.”
Wel kan Van Leeuwen zich voorstellen dat de plannen zoals die er nu liggen voor een aantal politieke partijen in de gemeenteraad nog niet ver genoeg gaat. “Sommige partijen willen de stad nog sneller leefbaarder maken om ruimte te maken voor groen, voor spelen, voor fietsen en elkaar ontmoeten. Andere partijen zullen zich zorgen maken over de kosten, daar hebben we echt iets aan gedaan door middel van de tariefverlaging”, stelt Van Leeuwen. “Maar het is inderdaad mogelijk dat de gemeenteraad hier nog aanpassingen op doet.”
Kijk hieronder het eerder interview van 29 oktober 2022 terug, waarbij wethouders Robbert Berkhout en Bas van Leeuwen tijdens Haarlem Vandaag hun plannen voor het parkeerbeleid toelichten.