De afgelopen dagen voeren aanzienlijk meer boten door Haarlem. Het mooie weer én het nautische evenement Sail trekken veel extra scheepvaart richting de stad. Daarbovenop zorgt een afgesloten brug bij Amsterdam ervoor dat schepen uitwijken naar de Spaarnestad.
Bij de Havendienst merken ze dat goed. “Op een dag passeren ruim 500 boten de stad”, vertelt Tim van de Havendienst. “Dinsdagavond waren alle ligplaatsen vol. Ook de komende dagen verwachten we grote drukte.”
Beperkte doorvaart bij bruggen
De toegenomen scheepvaart levert ook uitdagingen op bij de bruggen. “Het is lastig, want de brug kan meestal maar twee keer per uur open: om zes over heel en zes over half”, zegt Celine, brugwachter op de Prinsenbrug. “Daarbij hebben we maar weinig tijd, omdat ProRail de spoorbrug niet te lang open wil hebben.”
Tekst gaat verder onder de reportage over de drukte bij havendienst
Een brugopening duurt ongeveer zes minuten, waarvan slechts vier minuten effectief beschikbaar zijn voor de scheepvaart. “Daardoor is het soms onmogelijk om alle boten in één keer door te laten. Bij de Prinsenbrug zijn er weliswaar twee doorvaartopeningen, maar vaak moeten we colonnes schepen opknippen. Dan komen de stewards en handhavers van de Havendienst in beeld.”
Eenrichtingsverkeer
Op het water houden Paul en Raymond toezicht vanuit hun dienstboot. “Nu is het even rustig omdat veel mensen in Amsterdam zijn. Maar straks verwachten we dat veel schepen terugkomen en in Haarlem willen overnachten.”
Bij drukte kan dat betekenen dat er tijdelijke maatregelen nodig zijn. “Dan organiseren we het soms als een soort eenrichtingsverkeer”, legt Raymond uit. “Dat is noodzakelijk, want passeren in de binnenstad is moeilijk, zeker als er ook vrachtverkeer vaart.”
Overtredingen en voorlichting
De handhavers zien dat niet iedere schipper de regels goed kent. “Het valt ons op hoeveel mensen de vaarregels eigenlijk niet kennen,” zegt Paul. “Iedereen mag in principe zomaar een boot besturen, en dat levert soms gevaarlijke situaties op.”
De handhavers mogen ook boetes uitdelen aan schippers die zich niet aan de regels houden. “Het valt ons op hoeveel mensen de vaarregels eigenlijk niet kennen,” vertelt Paul. “Iedereen mag in principe zomaar een boot besturen, en dat levert soms gevaarlijke situaties op.”
Onze verslaggever voer een rondje met de heren mee, bekijk hieronder de video:
Zo vergeten mensen regelmatig hun verlichting aan te zetten. “Wij merken dat het tegenwoordig eerder donker wordt en dat mensen soms vergeten hun licht aan te doen, of zelfs helemaal geen verlichting hebben.” Ook wijst hij op de Melkbrug, een smalle en daardoor gevaarlijke plek. “Je ziet elkaar daar pas heel laat en een vrachtschip heeft de volledige breedte van het water nodig.”
Toch draait het niet alleen om handhaven. “Naast veiligheid is plezier misschien wel het belangrijkste op het water”, zegt Paul. “Daarom proberen we het voor iedereen leuk te houden door niet direct boetes uit te delen. Een belangrijk deel van ons werk is ook het geven van voorlichting.”
Om de veiligheid te verbeteren deelt de Havendienst folders uit met de belangrijkste vaarregels. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat je onder het oranje licht van de brug moet doorvaren,” vertelt Paul. “We zien regelmatig dat suppers en kleine bootjes juist daar varen waar vrachtschepen horen te passeren. Dat is levensgevaarlijk.”