De NS sluit de loketten op station Haarlem, meldt mediapartner NH. Het is daardoor straks niet meer mogelijk om een treinkaartje aan de balie te krijgen.
De reden hiervan is dat steeds meer reizigers online een kaartje kopen, aldus de NS. Het gevolg is dat bij sommige loketten soms dagenlang geen tickets worden gekocht. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. We moeten afwegen hoe wij onze collega’s inzetten om reizigers het beste van dienst te zijn”, schrijft Tjalling Smit, lid van de Raad van Bestuur van de NS. De coronacrisis en de sterke daling van het aantal reizigers zouden geen rol bij het besluit hebben gespeeld, zegt de NS.
Rondlopende NS-medewerkers
Wel blijven er op het station NS-medewerkers rondlopen, die reizigers reisinformatie kunnen geven, bevestigt een woordvoerder tegenover Haarlem105. De vervoerder blijft in de toekomst bijvoorbeeld ook mensen met een handicap helpen bij het plannen van hun reis.
Overigens is het nog niet helemaal zeker of de sluiting van de loketten daadwerkelijk doorgaat: het gaat om een voornemen van de NS. De vervoerder legt het plan nog voor aan de ondernemingsraad en aan reizigersorganisaties. Als zij hiermee instemmen, moeten de veranderingen medio 2022 zijn afgerond.
Behalve in Haarlem wil de NS ook de loketten op onder andere de stations Alkmaar, Amsterdam Amstel en Hoorn sluiten. Door de maatregel verdwijnen er in totaal driehonderd voltijdbanen.