Via een omweg betaalt het kabinet toch mee aan de Formule 1 in Zandvoort volgend jaar.
Staatsecretaris Stientje van Veldhoven maakt 2,35 miljoen euro beschikbaar voor de spoorverbetering tussen Haarlem en Zandvoort, meldt RTL Nieuws. De investering is opvallend omdat zowel premier Rutte als minister Bruins verzekerden dat er ‘geen stuiver rijksgeld’ voor de Grand Prix zou worden uitgetrokken.
In totaal wordt er ruim zeven miljoen euro geïnvesteerd om het spoor naar Zandvoort klaar te maken voor de race volgend jaar. Daarmee kan de capaciteit van het spoor omhoog naar de door NS gewenste 24 treinen per uur tijdens de Dutch Grand Prix.
Het ministerie betaalt 2,35 miljoen euro, Zandvoort en de Provincie Noord-Holland betalen ook mee. Volgens Zandvoort gaat het om een bedrag van 1,2 miljoen euro. De Provinciale Staten en de gemeenteraad van Zandvoort moeten wel nog eerst instemmen. De Vervoersregio Amsterdam betaalt ook zes ton mee.
De spoorinfrastructuur richting het strand is nu niet toegerust op bijvoorbeeld naar schatting 50.000 reizigers per dag tijdens een Formule 1-race. Er kunnen nu niet eens twaalf treinen per uur heen en weer rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Tijdens grote evenementen moet dat aantal nog verder omhoog.
Overigens is het niet allemaal rozengeur en maneschijn rond de Grand Prix. Volgens RTL Nieuws moet er namelijk nog onderzoek plaatsvinden naar de invloed van de zogeheten PAS-uitspraak van de Raad van State op het doorgaan van de Grand Prix en de maatregelen die nodig zijn om het Formule 1-circus mogelijk te maken.
De PAS-uitspraak betekent dat alle (infrastructuur) projecten in de buurt van natuurgebieden waarbij stikstof wordt uitgestoten voorlopig geen vergunning zullen krijgen.
Van Veldhoven meldt verder in een brief aan de kamer dat het aantal treinen per uur ook tijdens drukke stranddagen omhoog kan. In Bloemendaal is daar juist veel verzet tegen vanwege de overlast rond de spoorwegovergang bij Overveen.