Alle opbrengst die FrietHoes morgen omzet, komt ten goede aan de crowdfund-actie voor hun terminaal zieke werknemer Merel (31). Tijdens het radioprogramma Haarlem Vandaag vertelt eigenaar Sebastiaan Hoes over de klap dat het nieuws bij het hechte team teweegbrengt en hun streven om zoveel mogelijk geld op te halen voor de crowdfund-actie. “Iedereen is zondag welkom om heel veel te komen eten”, zegt Sebastiaan.
Hij vertelt hoe Merel in juli van dit jaar bij FrietHoes aan de slag gaat. “Wij krijgen een hele frisse dame aan het werk, ze is net genezen van borstkanker. Ze heeft er veel zin in, maar na twee maanden krijgt ze toch weer last, veel pijntjes”, vertelt Sebastiaan. “Dan volgt het ene slechte nieuws het andere op, en dan is het terminaal en niet meer te genezen. Ik kan het ook niet mooier of beter maken dan het is”, zegt een duidelijk aangeslagen Sebastiaan.
Luister hieronder het hele radio-interview terug. Tekst gaat verder onder het interview
Het nieuws komt hard aan voor het hechte team van de Haarlemse frietproducent, voor wie de confrontatie met kanker helaas niet nieuw is. “We hebben dit al een keer eerder meegemaakt, met mijn broer, dus dit doet wel wat belletjes rinkelen”, vertelt Sebastiaan. Joost, de broer van Sebastiaan en oprichter van Friethoes, overlijdt in juni 2018 op 38-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.
“Het gekke is dat Merel ons eigenlijk hier doorheen trekt. Dat is zo’n powerhouse, dat is ongelofelijk. Zo positief, en met elk slecht bericht toch opgetogen een gesprek eindigen elke keer”, zegt Sebastiaan. “Zij helpt ons eigenlijk haar helpen.”
“Je ziet op dat soort momenten, dan werkt iedereen zo goed en zo positief mee”
Sebastiaan
Omdat Merel niet meer beter zal worden, is de familie van Merel een crowdfund-actie gestart, zodat haar partner en twee jonge kinderen een financiële buffer hebben als zij er straks niet meer is. “Je kan je voorstellen dat deze boodschap al veel onzekerheid geeft. Dan kan geld, hoe stom het ook klinkt, heel erg helpen”, vindt Sebastiaan. “Zeker in de eerste periode, om echt even op de kinderen te focussen.”
Foodtruck bij de Jopenkerk
Al snel kwam het idee om tijdens de jaarlijkse bokbiertocht in Haarlem de omzet van de die dag in zijn geheel te doneren aan de crowdfundactie. “Dat viel zo in elkaar”, vertelt Sebastiaan. “Wij wilden heel graag een actie optuigen en een van onze collega’s werkt ook bij de Jopenkerk en gooide het idee bij hun over de schutting. Ze zeiden meteen, ‘zet die truck maar bij ons neer’. Je ziet op dat soort momenten vaker, dan werkt iedereen zo goed en zo positief mee.”
Hij hoopt dat er zondag veel mensen op de actie af zullen komen, niet alleen de deelnemers van de biertocht, maar iedereen. Vrienden, familie en vooral alle Haarlemmers, als ze maar goed veel patat eten. De gehele omzet van die dag, van zowel de foodtruck als van hun winkel aan de Kruisweg gaat naar Merel’s gezin.
Ook doneren? Dat kan via deze link.