Door de nieuwe helmplicht, die 1 januari is ingegaan, biedt één van de twee aanbieders van deelscooters in Haarlem voorlopig geen versie meer aan met blauw kenteken. Die versie was vorig jaar nog vrijgesteld van de helmplicht, omdat deze variant minder snel kan. Het verdwijnen van de langzamere deelscooter is overigens tijdelijk, blijkt bij navraag. “Wij hebben even nodig om de scooters uit te rusten met helmkoffers”, laat een woordvoerder van Go-Sharing weten.
Ook de gemeente Haarlem geeft aan te verwachten dat de scooters terug komen. “Er blijft waarschijnlijk behoefte aan allebei de voertuigen. Lagere snelheid op het fietspad en hogere snelheid op de rijbaan”, aldus de gemeente die aangeeft het gebruik van de deelscooters te monitoren. “Indien nodig worden de eisen bij de nieuwe vergunningsronde bijgesteld”.
De afgelopen twee jaar is er in de vergunning nog geen onderscheid gemaakt tussen snorscooter (blauwkenteken) en normale scooters (geelkenteken). Opvallend is dat Go-Sharing in bijvoorbeeld Eindhoven de deelscooters met blauw kenteken al wel heeft aangepast op de nieuwe regelgeving, ook biedt het daar een ander alternatief voor vervoer zonder helm: een e-bike. In Haarlem mogen die nog niet worden aangeboden.
Rond deze tijd moeten alle aanbieders van deelscooters een nieuwe vergunning aanvragen bij de gemeente Haarlem. Het beleid voor nieuwe mogelijkheden van deelvervoer wordt nog ontwikkeld. “Daarin wordt opgenomen hoe en in welke mate niet alleen deelscooters, maar ook (elektrische) deelfietsen en (elektrische) bakfietsen kunnen worden ingezet om korte autoritten te vervangen”, aldus de gemeente.
Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om op een brommer of scooter met blauwkenteken (maximaal 25km per uur) een helm te dragen. Het voertuig blijft wel verplicht op het fietspad rijden. De boete voor het dragen van geen helm bedraagt € 100.