Geen reclame meer in de openbare ruimtes van Haarlem, dat is hoe GroenLinks-raadslid Ziggy Klazes het wil. Ze diende eerder al een motie in tegen vleesreclames, die wereldwijd de aandacht trok. Nu is haar plan om alle buitenreclames te verbieden. Ze vindt dat we te veel worden blootgesteld aan reclameboodschappen die ons aanzetten tot consumptie.
“De gemiddelde internetgebruiker en wandelaar wordt per dag aan 1200 reclameboodschappen blootgesteld”, stelt Klazes. “Hoe vrij zijn onze gedachten nou eigenlijk nog als wij de hele tijd worden gemanipuleerd door reclameboodschappen? Als we de hele tijd worden opgeroepen om nog meer te consumeren. Ik ben er niet van overtuigd dat wij daar zelf nog over gaan.”
Luister hier het gesprek terug. Tekst gaat door onder het fragment.
De kracht van reclame ligt in de herhaling zegt Klazes. “Dat is waar enorm op wordt gescoord. De televisie staat aan en je ziet allerlei reclames langskomen. Daarna zie je het nog en keer langskomen op het internet en als je naar buiten gaat zie je het nog een keer. Het is die herhaling waardoor je denkt: ik heb dit eerder gezien, ik moet dit hebben. Dat gaat via je onderbewustzijn.”
Of Klazes dit idee daadwerkelijk gaat doorzetten weet ze nog niet zeker. “Ik heb nog geen motie ingediend, het is meer een soort proefballonnetje. Het wel iets waar ik echt volledig achter zou staan”, zegt ze. “Het is een optie die we moeten onderzoeken. Wat kost het nou precies en waar halen we dat geld vandaan? Dat zijn allemaal zaken die absoluut onderzocht moeten worden. Zo ver zijn we nog lang niet.”