Sinds gemeenten zogenoemde scanautoâs inzetten, is het aantal parkeerboetes spectaculair gestegen. Ook kiezen meer automobilisten ervoor om toch het parkeergeld te betalen nu de pakkans groter is.
Het aantal bekeuringen is in steden die scanauto’s inzetten vaak tientallen procenten hoger, dan in het jaar voordat de digitale boetemachine daar zijn intrede deed. Soms is er zelfs sprake van een verdrievoudiging. Dat blijkt uit cijfers die de Limburger heeft opgevraagd bij een aantal grote gemeenten in Nederland, waaronder Haarlem.
Het gebruik van scanauto’s scheelt handhavers een hoop werk. Cameraâs op het dak van hun wagen scannen razendsnel alle kentekens. Heeft een bestuurder geen parkeergeld betaald, dan krijgt die een aantal dagen later bijna volledig geautomatiseerd een boete. Zo zijn er in Haarlem afgelopen jaar 30.659 boetes uitgedeeld. Daarvan waren 22.682 naheffingen. Dat zijn de parkeerboetes die worden geïnd als een automobilist niet heeft betaald om te parkeren, waarvan de opbrengst in de gemeentekas komt. De gemeente startte al in 2011 met een scanauto, maar door software-updates is het volgens de stad niet mogelijk om van voor die tijd nog cijfers te leveren. Een goede vergelijking van voor de inzet van scanauto’s is dus niet te maken.
Foto: Shaojie Zhou