De Fietsersbond Heemstede maakt zich zorgen over het mogelijk verdwijnen van twee fietspaden aan de Van Merlenlaan en de Valkerburgerlaan. Daarom heeft de bond twee petities, met bij elkaar meer dan drieduizend handtekeningen, overhandigd aan wethouder Eveline Stam. Volgens de gemeente moeten de fietspaden weg vanwege de herinrichting van de wegen.
Zo zou de weg bij de Van Merlenlaan, waar de toegestane snelheid nu vijftig kilometer per uur is, veranderen in een gebiedsontsluitingsweg van maximaal dertig kilometer per uur. De Valkenburglaan wordt een erftoegangsweg en ook daar geldt een maximale snelheid van 30 kilometer per uur. Hierbij hoort een andere inrichting volgens de richtlijnen van het CROW, een kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid, aldus wethouder Stam. “Gemeenten volgen deze richtlijnen in principe op.”
De fietspaden voldoen volgens Guus van Dee van de Fietsersbond Heemstede nog goed, en zouden dan ook niet mogen worden weggehaald. “Waarom zou je een vrijliggend fietspad dat er al jaren ligt, weghalen?”, zegt Van Dee op Haarlem105. “In de plannen schuiven de parkeerplaatsen twee meter naar de stoep toe. Dan moeten fietsers langs parkerende auto’s rijden en automobilisten zien aanstormende fietsers vanuit die hoek niet aankomen. Dat maakt het een erg onveilige situatie en daar maken wij ons zorgen om.”
‘Ontwerp niet ideaal’
De gemeente geeft toe dat deze situatie in het ontwerp zoals het er nu ligt niet ideaal is, maar vaker wordt toegepast in andere gemeenten. “In het laatste ontwerp is er een bufferstrook meegenomen zodat de parkeerplaatsen behouden kunnen blijven”, ligt Stam toe. “Op dit moment zijn we andere oplossingen aan het uitwerken.”
Daarnaast zijn de richtlijnen onlangs aangescherpt volgens de gemeente. “Het fietsgebruik is over de jaren veranderd naar meer fietsers en fietsers die veel harder fietsen. Daarom moeten deze fietspaden breed genoeg zijn of worden gemaakt. Het betreffende fietspad is te smal. In het groen langs de Van Merlenlaan is helaas geen ruimte voor verbreding vanwege de prachtige bomen die hier staan. Het college zal vrijliggende fietspaden behouden tenzij het echt niet anders kan.”
Volgens Van Dee is de zaak nog niet verloren. “We hopen dat er wordt geluisterd naar de lokale democratie. En hopelijk zijn 3000 handtekeningen daarvoor genoeg.” De gemeente is nog in overleg met de bewoners over het optimaliseren van het ontwerp waarbij fietspaden op de rijbaan zijn ingetekend. “De voorwaarde is hierbij wel dat het vrachtverkeer geweerd wordt.”