Sinds kort fiets een medewerker van Spaarnelanden vijf keer per week een rondje van ongeveer een uur door de Burgwalbuurt in Haarlem. Tijdens tien stops van ongeveer vijf minuten kunnen buurtbewoners gft-en plastic afval afgeven. Een groep buurtbewoners doet dit al fanatiek maar nog niet iedereen in de buurt is overtuigd.
De mensen die nog geen gebruik maken van Spruit, zoals de elektrische fiets heet, hebben daar verschillende redenen voor. Bijvoorbeeld omdat ze hun afval gewoon niet scheiden,’alles in één bak is makkelijk’. Anderen doen het juist wel en vinden het rijdende inleverpunt overbodig. “Het zou fijn zijn als ze glas komen ophalen, daar kom ik altijd moeilijk vanaf”, vertelt een mevrouw die haar hond uitlaat. Ondanks dat zij de meerwaarde niet direct ziet, vindt ze het wel goed dat andere mensen worden aangespoord afval te scheiden.
Een ander vindt het onhandig dat de elektrische fiets alleen op gezette tijden langskomt. “Plastic kunnen wij hier een stuk verderop gewoon weggooien. Ik neem het vaak mee als ik de hond uitlaat, dan hoef ik mij niet aan een tijd te houden.”
Bekijk meer reacties in de onderstaande reportage:
De gepensioneerde Maria zit al twintig minuten voor aankomsttijd met al haar plastic, blik en drinkkarton (PBD) en haar groente, fruit en tuinafval (GfT) klaar om het af te geven. Dat ze zolang moet wachten vindt ze geen probleem.
“Ik zit mooi en wil graag mijn afval scheiden. Ik heb ook het afval van mijn buurvrouw mee.” Ze wijst naar de bakken en zakken die op de stoep staan. “Dit wordt compost en dat weer nieuw plastic om bijvoorbeeld planten bakken te maken.” Het scheiden van afval vindt ze belangrijk, ondertussen begint ze huizen naast haar aan te wijzen. “Die recyclet niet en die niet, ik kan daar boos om worden.”

“Mijn bovenbuurvrouw maakt het nog erger. Zij eet veel pizza en gooit alle verpakkingen gewoon bij het restafval, terwijl de papierbak net zover lopen is als de restafvalbak”, vertelt ze zichtbaar geïrriteerd. Ondertussen komt de afvalfiets eraan en staat Maria op en steekt ze haar duim op, om aan te geven dat de fiets moet stoppen.
De afvalfiets stopt, wanneer deze stilstaat komen er ook twee buren de deur uit om hun afval te brengen. Haar buren gebruiken een app van Spaarnelande, die geeft een seintje als de fiets in de buurt is. Een buurman vertelt dat hij het recyclen eigenlijk al had opgegeven. “Mijn goede voornemen was om geen afval meer te gaan scheiden. Het is zoveel moeite, maar met deze nieuwe pilot is het veel makkelijker, ik hoop dat het blijft!”

De afvalfiets rijdt als proef 26 weken door de buurt. Of de fiets ook daarna blijft hangt af van hoeveel er wordt ingezameld. “Deze pilot draagt bij aan het doel van de gemeente Haarlem om meer gft per inwoner te scheiden. Want gft belandt nu nog regelmatig bij het restafval”, aldus Spaarnelanden. Daarom willen ze het voor inwoners makkelijker maken om afval te scheiden en kijken ze of dit soort elektrische fietsen in de toekomst in emissie vrije zones kunnen worden ingezet. “Een ander voordeel is dat kleine elektrische voertuigen zorgen voor minder trillingen, dan traditionele vuilniswagens.”