Nul verkeersdoden in 2050 in Noord-Holland. Dat is het doel van onze provincie. Een aardige opgaaf, maar het is te doen, aldus Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor onder andere Mobiliteit en Bereikbaarheid. “Het is een enorme opgave, maar ik vind dat we niet voor minder mogen gaan”, zegt de politicus tijdens Haarlem Vandaag.
In 2023 waren er in Noord-Holland 87 dodelijke verkeersongevallen, landelijk kwamen in totaal 684 mensen om als gevolg van een verkeersongeluk. Het aantal verkeersslachtoffers is al jaren hoog, en dat moet volgens Olthof anders. “Het is zorgelijk dat de het aantal in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen en we dus het keerpunt vinden, het aantal slachtoffers moet fors naar beneden toe”, zegt Olthof. “Het doel is voor 2050 nul, maar een goede dalende lijn is al ontzettend mooi.”
“Wellicht moet toch de fietshelm verplicht worden gesteld”
Jeroen Olthof, gedeputeerde Noord-Holland
Volgens Olthof zijn de belangrijkste oorzaken van het hoge aantal een twintigtal gevaarlijke kruispunten, maar ook het gedrag van weggebruikers is zorgelijk. ” We weten inmiddels, ook door samenwerking met de politie, waar de meest gevaarlijke kruispunten zijn en we zijn ook bezig om een plan te maken om daar de komende jaren veranderingen aan te brengen”, zegt hij. “De bekendste waar echt wat aan moet gebeuren, en dat kunnen we niet alleen, daar hebben we het Rijk bij nodig, dat is de N9, tussen Alkmaar en Den Helder.
Luister hieronder het hele interview terug met Jeroen Olthof. Tekst gaat verder onder het fragment
Twee elementen die bijdragen aan het hoge aantal verkeersslachtoffers is het gebruik van mobiele telefoons door weggebruikers en de ‘snelle fietsen’. Olthof beaamt dat dit een grote uitdaging is. “We moeten met elkaar in de volle breedte aan de slag. Dat betekent ook maatregelen over het gevaar van de Fatbike en wellicht moet toch, wat in heel veel landen normaal is, maar in Nederland niet, de fietshelm verplicht worden gesteld”, zegt de gedeputeerde.
“Wij zullen echt een aantal maatregelen moeten nemen om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen en dan hoop ik dat we in 2050 toch echt in de buurt van de nul slachtoffers komen”, concludeert Olthof.