52 procent van de Haarlemmers is niet te spreken over het huidige Stationsplein. Daarom gaat het stationsgebied op de schop. Er komen onder meer minimaal 5000 nieuwe plekken voor fietsen. Over de verdere invulling van de opknapbeurt wordt voor de zomer een besluit genomen.
Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat 52 procent van de Haarlemmers ontevreden is over het stationsgebied. De redenen zijn onder andere ‘de sfeerloosheid en onaantrekkelijkheid van het plein, het ontbreken van groenvoorzieningen, de lelijke gebouwen in de directe omgeving, de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers, het ontbreken van voorzieningen op het plein en de slechte, gladde bestrating’. Slechts achttien procent gaf aan wel tevreden te zijn.
Twee scenario’s
Het stationsgebied krijgt de komende jaren een opknapbeurt, maar de vraag is hoe precies. Daarom heeft de gemeente twee scenario’s voorgelegd aan de 2435 mensen die meewerkten aan het onderzoek. De eerste optie is de ‘Jansweg-variant’. Voor dit idee geldt dat éénrichtingsverkeer voor bussen en auto’s straks via de Jansweg rijdt. Er komen ook meer overdekte fietsenstallingen op het Stationsplein die goed toegankelijk zijn vanaf de Jansweg. De tweede optie is de ‘Kruisweg-variant’. Die biedt meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Bussen en auto’s mogen straks niet meer over de Kruisweg rijden. De bestaande fietsenkelder onder het Stationsplein wordt uitgebreid.
Merendeel van de respondenten (60 procent) was tevreden over de Kruisweg-variant. Maar ook voor de Jansweg-variant gaan positieve geluiden op; daar voelde 51 procent van de respondenten voor.
Besluit voor de zomer
Een ding staat vast: er komen straks minimaal 5.000 nieuwe plekken om je fiets te stallen. Maar waar de extra fietsenstalling komt, hoe het busstation ingericht wordt en hoe het verkeer gaat rijden is nog de vraag. Het is nu aan de college en gemeenteraad van Haarlem om een definitief besluit te nemen over de indeling. Voor het zomerreces wordt besloten welk scenario wordt uitgewerkt.