Dertig jaar geleden begonnen Luuk Hasselman (64) en Henny Leeflang (67) op de oude Groenmarkt met een foodfestival, genaamd de Smulmarkt. Later groeide dit uit tot wat nu Haarlem Culinair op de Grote Markt in Haarlem is. Na dertig jaar bereiken de twee heren bijna de pensioenleeftijd en willen ze de organisatie van het feest doorgeven.
Daarvoor hoefden ze niet ver te zoeken: Patrick Uitendaal begon twintig jaar geleden als muntenverkoper en groeide uit tot rechterhand van Hasselman. “Ik heb denk ik alles wel gedaan op Haarlem Culinair, van spoelkeuken tot glazenhaler, en nu word ik dus mede-organisator.” Hij gaat het festival samen met zijn compagnons organiseren. “Voor de bezoeker zal er weinig veranderen, misschien zet ik iets meer in op entertainment.” Een podium met muziek noemt hij als voorbeeld.
Smulpaap
De jaarlijkse smulpaapprijs gaat wel iets veranderen. Naast een jurywinnaar komt er dit jaar ook een publiekswinnaar. De prijs wordt al jaren uitgereikt aan het restaurant dat volgens een onafhankelijke jury de beste wijn-spijscombinatie levert. Dit jaar kan het publiek ook stemmen op de gerechten die de restaurants indienen. “Ik merk dat deelnemende restaurants de prijs graag willen winnen, en deze ook met trots in de zaak hangen. Het is leuk om te zien dat iets wat je jaren geleden hebt verzonnen zoveel betekenis krijgt,” vertelt Leeflang trots.
“Ik wil geen evenementen meer organiseren waarbij
ik aan deelnemers en aan sponsors moet trekken”Henny Leeflang
Dat zien Leeflang en zijn compagnon Hasselman ook terug in het evenement. “Wij willen dat het verder gaat en Haarlems blijft.” Dit jaar organiseren ze het samen met Uitendaal en volgend jaar zijn ze nog als adviseur betrokken. De vele bedrijfsevenementen die ze met hun eigen bedrijf organiseren, blijven ze doen. “Ik wil geen evenementen meer organiseren waarbij ik aan deelnemers en sponsors moet trekken. Dat kost gewoon heel veel tijd, en daar heb ik nu geen zin meer in”, aldus Leeflang.
Toch heeft Leeflang nog wel even een nieuwe hoofdsponsor geregeld voor de komende drie jaar. De Haarlemse ondernemer Vincent Kroon, bekend van wijnbar Vigh, wordt de hoofdsponsor met zijn wijnimportbedrijf.
Vertrouwen
Hasselman heeft veel vertrouwen in zijn opvolger Uitendaal. “De afgelopen twintig jaar heeft hij zich al meer dan bewezen om het aan te kunnen. Ik vind het dan ook leuk dat hij het overneemt.” Ook Hasselman, die zich vooral bezighoudt met de productie op locatie, is blij als hij het straks iets rustiger aan kan doen. “Tien dagen lang zit ik hier in een hotel op de Grote Markt, waar ik door de vele werkzaamheden bijna niet ben.”