In de nieuwste aflevering van Haarlemse Iconen duikt presentator Rudy Nicola in het verhaal van de Koninklijke Jan de Wit Group, een familiebedrijf dat al sinds 1923 actief is in het personenvervoer. Wat ooit begon met een kleine busdienst van Haarlem naar IJmuiden, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een veelzijdig vervoersbedrijf met meer dan 100 touringcars en 85 minibussen. Vandaag de dag zet het bedrijf zich in voor zowel binnenlandse ritten als internationaal vervoer.
Directeur Walter de Wit vertelt hoe hij als jongvolwassene al betrokken werd bij het familiebedrijf. “Ik leerde het vak van mijn vader, die het bedrijf begon op te bouwen in een tijd waarin het nog een uitdaging was om met een busdienst te concurreren met de NS”, vertelt hij. Inmiddels werkt het bedrijf hard aan verduurzaming, zoals de overstap naar alternatieve brandstoffen. “We willen graag bijdragen aan milieuvriendelijk vervoer, maar het moet wel uitvoerbaar blijven in de praktijk”, voegt Walter toe.
Met de focus op duurzaamheid, innovatie en zorg voor de klant wil de Koninklijke Jan de Wit Group relevant blijven, ook in de komende decennia. Walter de Wit: “We houden vast aan ons principe: doen wat we beloven. Dat heeft ons hier gebracht, en zo willen we verder.”
Bekijk hieronder de laatste aflevering: