Een meerderheid van de Haarlemse gemeenteraad is positief over de tien bouwstenen die zijn opgesteld om een nieuw parkeerbeleid voor de stad te ontwikkelen. Dit bleek gisteravond tijdens een raadscommissievergadering. Tegelijkertijd uitten verschillende partijen zorgen richting de verantwoordelijk wethouders Bas van Leeuwen en Robbert Berkhout.
De zorgen richten zich vooral op de parkeerdruk in verschillende wijken, het zogeheten Canadees parkeren (stoepparkeren), en een gebrek aan transparantie en informatie. “Wat is bijvoorbeeld de parkeerdruk per wijk?”, vroeg Frank Visser (ChristenUnie). “Hoeveel vergunningen zijn er? En wat is de impact van stoepparkeren? Als we in maart een besluit nemen, moeten deze cijfers duidelijk zijn.”
Een van de bouwstenen stelt dat, waar mogelijk, meer ruimte moet komen voor stoepparkeren. Hierover zijn de meningen verdeeld. De Partij voor de Dieren vindt dat stoepparkeren gedoogd kan worden als het veilig gebeurt. “Maar met vier wielen op de stoep staan is ronduit asociaal”, zegt Janneke Moedt. D66 ziet de stoep liever vrij voor voetgangers, spelende kinderen en rollators. “Daarom zijn wij terughoudend in het legaliseren van stoepparkeren. Per straat moet een passende oplossing komen”, aldus Dimitry van den Berg.
‘Niet realistisch’
Maar volgens Martin Abbasi (PvdA) zal Canadees parkeren niet zomaar uit het straatbeeld verdwijnen. “Dat is niet realistisch. Daarom moeten we straat voor straat kijken waar we het wel kunnen legaliseren.” GroenLinks en ChristenUnie vinden het vooral belangrijk dat de stoep breed genoeg en toegankelijk blijft voor iedereen.
Lees ook: Haarlemmers zien weinig parkeerdruk en beperkt openbaar vervoer, blijkt uit stadspeiling
Meerdere partijen benadrukken het belang van de steun van de Haarlemmers. “De bouwstenen hebben onze steun, en nu vooral draagvlak van de inwoner nodig”, aldus Diederik Mohr (Hart voor Haarlem). Moussa Aynan (Jouw Haarlem) is het daarmee eens. “Het beleid gaat niet alleen over het aantal parkeerplaatsen, maar over vertrouwen. Laten we dat terugwinnen.” Ook Geert-Jan Procee (OP Haarlem) benoemd de relevantie hiervan. “Als één ding heel duidelijk is geworden de afgelopen anderhalf jaar, dan is het dat Haarlemmers betrokken willen worden. Laten we dat goed aanpakken.”
Volgende stappen
Tijdens de vergadering kwamen veel suggesties naar voren voor het college om mee aan de slag te gaan. “We hebben druk meegeschreven,” zegt wethouder Van Leeuwen aan het einde van de avond. “Alles wat gezegd is, nemen we mee in de nieuwe nota die in maart wordt besproken.” Wethouder Berkhout voegde toe dat er een helder stappenplan komt. “Duidelijkheid naar de burger staat nu hoog op de agenda.”
Nieuw parkeerbeleid in de maak
Eerder dit jaar werd na een referendum duidelijk dat een grote meerderheid van de Haarlemmers tegen de oorspronkelijke parkeerplannen was. Dit dwong het stadsbestuur om het gesprek met de inwoners aan te gaan en tot een nieuw plan te komen. Op basis van deze gesprekken werd een eindrapport gepresenteerd aan de gemeenteraad. Daaruit zijn tien bouwstenen opgesteld om de geuite zorgen aan te pakken. Het nieuwe parkeerbeleid richt zich onder meer op de aanleg van meer parkeergarages en op ruimte voor stoepparkeren waar dat mogelijk is.
Lees ook: Gemeente Haarlem schuift nieuwe parkeernota door naar volgend jaar: ‘Maart is het voornemen’