De vraag naar regionale dagbladen blijft dalen. Ook bij de regionale omroepen is sprake van een teruglopend bereik.
Consumenten willen steeds minder betalen voor dit soort diensten en dus verliezen regionale media reclame-inkomsten. Dat stelt het Commissariaat voor de Media in de maandag verschenen Mediamonitor 2013. Een en ander zal leiden tot noodzakelijke bezuinigingen bij regionale media die ‘onvermijdelijk’ effect gaan hebben op de onafhankelijke en pluriforme lokale journalistiek, voorziet het commissariaat.
De organisatie zag sinds 2006 gemiddeld vier edities per jaar verdwijnen. De monitor bekijkt ook het gehele medialandschap in Nederland. De financiële crisis heeft steeds meer effect op de bestedingen van gedrukte media, en het commissariaat ziet dat nu ook gebeuren bij radio en tv.
Ook blijft het aandeel van buitenlandse mediabedrijven in Nederland fors. Bijna vijftig procent van de dagbladenmarkt en vrijwel alle op Nederland gerichte commerciële televisiezenders zijn buitenlands bezit, laat de monitor zien.