Het Haarlemse Appeltaart Imperium is de winnaar geworden van de verkiezing “Winkelier van het jaar” in de categorie âBakkers’.
Het is een van de sociale firma’s van Roads waar zo’n veertig deelnemers met een ggz-achtergrond appeltaarten bakken voor (zakelijke) verkoop. De deelnemers ervaren deze dagbesteding als werk, doordat zij, net zoals andere mensen, deelnemen aan de maatschappij. Het geeft hen een reden om op te staan, helpt om nieuwe sociale contacten op te bouwen en vestigt de aandacht op zaken die goed gaan.
Het aanbod aan verschillende taken in de bakkerij maakt dat er voor ieder wat wils is. Voor de ene deelnemer werkt de herhaling van het deeg rollen herstel bevorderend terwijl een ander sociale vaardigheden oefent in het klantcontact. Een werkbegeleider begeleidt het proces en heeft tijd en aandacht voor het welzijn van de deelnemers. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat er elke dag talloze appeltaarten over de toonbank gaan.
Maartje Verkerk, manager van het Appeltaart Imperium: âWij zien dat veel goed gaat in de GGZ en zijn dan ook extra trots op de erkenning hiervoor. Ook voor de deelnemers, die dagelijks met stigmatisering te maken hebben, is dit een positief geluid. Onze deelnemers zijn essentieel voor het succes en daarmee ook voor het behalen van deze landelijke titel. We kijken naar wat mensen wél kunnen, niet naar de stempel die ze hebben gekregen. Daarmee richten we ons niet op valkuilen, maar op talenten. Iedereen verdient het om mee te kunnen doen!â
De landelijke winnaars zijn door een vakjury onder leiding van Robert van den Ham gekozen. Zij keken onder meer naar welke inspanningen geleverd worden voor de beste klantervaring en wie klanten weet te verrassen. Daarmee laten ze zien dat een klant niet langer alleen op zoek is naar het beste product, maar ook naar een goed verhaal.