Enkele tientallen treinreizigers hebben sinds 14 juli gebruik gemaakt van de proef Schiphol Garantie Service.
Tegen betaling van vijf euro krijgen treinreizigers een reisadvies met de garantie dat ze hun vliegtuig halen. Als dat door een storing toch niet lukt, betaalt NS de omboekingskosten van een nieuwe vlucht.
Er is kritiek op de proef, omdat er vijf euro moet worden betaald. ‘We doen er alles aan om treinen op tijd te laten rijden. 93 Procent van onze treinen is ook punctueel, maar er kan altijd iets misgaan. We hebben daarvoor ook de regeling Geld terug bij vertraging. Dit is een extra dienst, een soort verzekering. We vragen er geld voor om de kosten te dekken, niet om er winst mee te maken. Het bedrag van vijf euro is overigens per gezelschap en niet per reiziger. Dus als je met acht personen op reis gaat, betaal je één keer vijf euro extra.’
Dat zegt de projectleider van de proef. Daarbij hebben tientallen mensen hebben zich aangemeld, terwijl NS hoopte op vijftienhonderd deelnemers.
‘We hadden een inschatting gemaakt op basis van de response bij een gemiddelde marketingactie. Maar dit is iets totaal nieuws. Natuurlijk had ik gehoopt op meer deelnemers, maar ik zie dit niet als tegenvaller’, zegt dezelfde woordvoerder.