Jonge kinderen presteren beter op school wanneer ze een middagdutje doen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Foto: Thinkstock
Als kleuters na de lunch een uurtje slapen, slaat hun brein de informatie die ze op school hebben geleerd efficiënter op.
De kinderen herinneren zich na een dutje ongeveer 10 procent meer van de behandelde lesstof dan wanneer ze geen middagslaapje doen. Ook de volgende ochtend hebben ze nog profijt van het middagslaapje van een dag eerder.
Dat melden Amerikaanse wetenschappers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Memory
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door veertig kleuters tussen de drie en zes jaar te volgen tijdens een les op de kleuterschool. De kinderen speelden een soort memory, waarbij ze de locatie van verschillende kaarten met afbeeldingen van dieren en voorwerpen moesten onthouden.
Vervolgens deed de helft van de kleuters een middagdutje, de andere helft bleef wakker.
Uit het onderzoek bleek dat de kinderen die een middagdutje hadden gedaan zich de locatie van de verschillende memoryplaatjes daarna beter konden herinneren. Ook de volgende dag konden ze zich de plaatjes nog beter voor de geest halen dan kleuters die geen middagslaapje hadden gedaan.