Hoewel de warme zon op de eerste zondag van september haar best deed om mensen naar het strand te lokken, bezochten muziekliefhebbers in groten getale de open dag van PHIL Haarlem. Tijdens PHIL Opens Up waren er diverse optredens van verschillende artiesten in de foyer, het café en in de kleine en grote zaal van de Philharmonie. Er waren rondleidingen achter de schermen, workshops voor de kleinsten zoals ukelele en klarinet bespelen, optredens van kleine trio’s, het Strijkkwartet van het Kennemer Jeugd Orkest, Het Nederlands Kamerorkest in de grote zaal en aan het eind een concert van de band Dri3man. Verslaggever Mireille Doveren was erbij.
Het eerste optreden in het PHIL Café is van Eva Valery. Een jonge singer-songwriter uit Amsterdam samen met haar begeleiders op de toetsen en basgitaar. Er waren geen stoelen meer vrij dus bleven er mensen staan en luisteren onder het genot van een drankje van de bar. De nummers zijn gevoelig en worden integer gebracht.
Vervolgens was in de goed bezette kleine zaal de show van de Diamond Baritons te zien. Als het licht dimt, verschijnt de eerste bariton op het toneel. Vervolgens voegen zich al zingend zijn twee collega-baritons bij hem. Uit een koffer haalt de reeds kale bariton een scheermes en smeert zijn hoofd in met scheerschuim. Zonder spiegel scheert hij zich en zingt daarbij Figaro uit de Opera ‘De Barbier van Sevilla’. Met veel flair en grappen volgen nummers van ABBA, onder meer ‘Mamma Mia’.
De bariton uit Nederland vertelt dat zij elkaar ontmoet hebben in een koor van honderdvijftig man in de show van André Rieu. Zij zagen in het concert op het Vrijthof in Maastricht de drie tenoren optreden en dachten: dat kunnen wij ook! De andere twee heren zijn afkomstig van de oostkust en westkust van Amerika. Zo ontstond Diamond Baritons. Als zij het duet aankondigen uit ‘The Phanom of the Opera’ vergezellen drie sopranen de drie baritons: Sapphire Soprano’s. Het publiek zingt en klapt enthousiast mee met het slotnummer Bohemian Rhapsody van Queen.
In de grote foyer speelt het Strijkkwartet van het Kennemer Jeugd Orkest klassieke werken. Alleen van dichtbij zijn ze goed te horen maar dat vond Hidde Vos, de cellist van het Strijkkwartet, geen probleem. Inherent aan de functie van een foyer is natuurlijk dat men elkaar daar ontmoet en in gesprek gaat. De akoestiek is daar echter wat minder geschikt voor een concert. Maar enkele jonge kinderen staan zeer geboeid te luisteren. Misschien kunnen zij later ook bij het Kennemer Jeugd Orkest of Strijkkwartet als zij wat ouder zijn.
Daarna was in het PHIL Café een optreden van Anan Ya’ari samen met zijn begeleiders op toetsen, drums en gitaar. De artiest is producer en multi-instrumentalist van eigen bodem, bekend van samenwerkingen met o.a. Jarreau Vandal, Full Crate en Alain Clark. Al sinds zijn zestiende speelt hij voor artiesten en schrijft hij zijn eigen nummers. De muzikant verbindt moeiteloos neo-soul, alternatieve R&B, hip-hop en jazz met een vleugje disco. In ieder geval swingt het goed en dat leidde tot veel applaus van de bezoekers.
De middag eindigde met het laatste concert in de kleine zaal van Dri3man, bestaande uit de vrienden Lo van Gorp; zang en saxofoon, Karel Boehlee (vervangt vanmiddag Ferry van Leeuwen); zang en gitaar en Nick Bult; zang en toetsen. Hun stemmen klinken soms als één man en vloeien in elkaar over en vullen elkaar aan. Daarbij speelt Lo van Gorp ook nog prachtig saxofoon. Het plezier van het samen muziek maken spat ervan af. Als ‘special guest’ komt voor de laatste paar liedjes zangeres Raquel Brown de mannen aanvullen met haar prachtige stem en coole performance. Afkomstig uit de Caraïben mag reggae niet ontbreken.
Het publiek kon verder nog bijgestaan worden in hun keuze voor concerten van het nieuwe seizoen tijdens een concertconsult in de grote foyer. Laat de muziek maar komen en stromen in de PHIL.