Haarlem Marketing geeft vandaag het startsein voor de campagne “Koop lokaal.” René Kint, voorzitter van Haarlem Centraal, legt het uit: “Door je inkopen bij lokale ondernemers te doen worden in deze moeilijke tijd winkeliers, en daarmee uiteindelijk de hele stad, geholpen”.
Juist in december spoort de stichting inwoners van Haarlem aan om alle feestinkopen bij lokale ondernemers te doen. Niet alle winkels hebben een webshop en daardoor blijft offline winkelen belangrijk.
On- en offline
De organisatie benadrukt om nu al te beginnen met de decemberaankopen. “Zo vermijd je drukte bij de winkelier óf bij de postbezorger.” Volgens hen kan de winkelier met het aanbod van de lokale winkels alle kanten op. Voor bijvoorbeeld schoenen, kleding en boeken. Anne-Marije Hogenboom van Haarlem Marketing stuurt zoveel mogelijk op ‘koop lokaal, wees sociaal.’ “Dat kan op verschillende manieren. Soms hebben de winkels een eigen webshop, of kan het via social media, of toch in de winkel zelf. Maar houd je vooral aan de maatregelen. Maar koop lokaal, in plaats van bij de grote aanbieders, zoals een Bol.com of Amazon.”
Vermijd drukte
Als mensen hun aankopen doen, dan is het vooral belangrijk dat winkeliers hun bezoek plannen. Dat kan door drukte te vermijden. De website van Haarlem Marketing heeft een overzicht waarin te zien is wanneer het druk is. Met name op alle dagen rond 13:00 en 14:00 uur is het redelijk druk tot heel druk op zaterdag. Ook kan de bezoeker van tevoren zien bij welke winkels ze terecht kunnen.
Cadeau route
Via een speciale cadeau route helpt de stichting de shopper de stad door langs de lokale winkels van Haarlem. Zo komt de bezoeker langs een Haarlems sigarenzaakje, een meubelwinkel, boutiques, patisserieën, een boeken- en LP-zaak en andere leuke cadeauwinkeltjes.