Een deel van de Grote Markt in Haarlem was zondag omgetoverd tot een bloemenzee. De pluktuin met 40.000 tulpen moet het winkelend publiek stimuleren om in de binnenstad te winkelen in plaats van online. Sinds corona is er meer leegstand in Haarlem en hebben ondernemers het zwaar volgens organisator Suzanne van Luijk.
Het is het tweede jaar dat de Tulpenpluktuin gehouden wordt, het einde van de Haarlem Bloemenstad campagne. “Vier weken lang hebben er kratjes tulpen voor de deur van ondernemers gestaan en vandaag is de afsluiter”, zegt organisator Suzanne van Luijk. “Als bezoekers een aankoop hebben gedaan in de binnenstad van minimaal tien euro, mochten zij gratis tien tulpen plukken.”
Naast de pluktuin was er een bloemenmarkt met ondernemers uit de regio die bloemen en andere lenteachtige producten verkochten. Het initiatief kwam vanuit BIZ Haarlem, de ondernemers uit de binnenstad, om bewoners uit de regio te enthousiasmeren om de stad te bezoeken. “Sommige ondernemers hebben het zwaar en het is de opening van het nieuwe seizoen, dus we willen zorgen dat mensen zin hebben om de stad in te gaan.”